Take a Walk 7 - Operation Nice

Trinn: 10. trinn. Tema: Create Fun. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

I dette undervisningsopplegget skal elevene lage en morsom time for eldre på et gamlehjem. Som inspirasjon skal de bruke Amy Poehlers hjemmeside AmySmartGirls.

Timen skal inneholde musikk og sanger på engelsk. Opplegget kan brukes i samarbeid med samfunnsfags- og musikklærer. Digitale verktøy tas i bruk i kommunikasjon av tekst og lyd.

Kompetansemål

  • Eksperimentere med ulike skriftlige og muntlige uttrykksformer i ulike sjangere.
  • Formidle egne opplevelser av musikk og filmer eller teater til andre.
  • Framføre et program sammensatt av ulike uttrykksformer basert på egne eller andres tekster.
  • Ta utgangspunkt i tekster som gjenspeiler kultur og samfunn i engelskspråklige land, og bruke digitale verktøy til å produsere tekster som profilerer eget lokalsamfunn.

Læringsmål

  • å velge ut egne sanger og presentere dem for et publikum.
  • å ta i bruk digitale verktøy som kan settes opp for å presentere lyd og tekst for et publikum.
  • å kommunisere innhold fra engelsk til norsk.
  • å vurdere tekstinnhold i forhold til målgruppe.
  • å forstå en annen tid gjennom musikk.
  • å presentere besøket i skriftlig og muntlig form.
  • å lese tabeller over gjennomsnittsalder i engelsktalende land.

Ressurser

Forberedelser

  • Planlegg et tidspunkt med et eldrehjem der det passer å komme på besøk i ca. 60 minutter. Spør om dere får lov til å ta bilder. Spør om beboerne har musikkønsker på engelsk slik at elevene kan forberede noe de har ønsket seg.
  • Planlegg med samfunnsfaglærer og musikklærer hvilke mål de kan nå ved at elevene besøker et eldrehjem og spiller og synger engelsk musikk sammen med beboerne. Dette kjøper tid slik at flere timer kan brukes til prosjektet.

Plan for opplegget

Føraktivitet

La det kjente sitatet «No one looks stupid when they’re having fun» være synlig når elevene kommer inn i klasserommet. La dem kommentere sitatet. Snakk om musikk og om de tror alle aldre kan sette pris på samme type musikk. Har musikk en alder?
Vis videoen It’s never too late (lytteferdighet)
Snakk om hva den viser (muntlig ferdighet).
Fortell elevene at de skal sette sammen tekster og musikk som de skal ta med seg til et eldrehjem og synge sammen med beboerne der. De skal lage en blanding av populærmusikk fra sin egen tid og beboernes tid.

Del elevene inn i grupper som arbeider med forslag til sanger de kan bruke. Søk på nett for å sette sammen programmet. Velg ut noen sanger som kan synges sammen også. Finnes det en karaokeversjon noe sted? Kan de spørre eldre mennesker de kjenner hva som var populært på deres tid?

Lytteferdighet

«Ola var fra Sandefjord» Hør på denne for å lære noe om hvordan engelsk først ble innført i norske sangtekster på 60-tallet.

Språkfokus og leseferdighet

På besøket introduserer elevene sangene kort.
De må lese igjennom tekstene og kunne hjelpe til med uttale.

Digital ferdighet

Læreren finner ut av hvilket utstyr som er tilgjengelig på stedet. Sannsynligvis finnes det audiovisuelt utstyr, ellers må elevene ha med seg datamaskiner, høyttalere og fremviser for å kunne vise tekst i større format på skjerm slik at beboerne kan lese dem underveis.

Gjennomfør besøket. Ta bilder.

Muntlig og skriftlig ferdighet

Når besøket er gjennomført skal alle skrive en personlig logg om opplevelsene sine. I tillegg skal gruppene lage en digital historie (kizoa.com, PhotoStory eller andre verktøy) med bilder, tekst og lyd.

Refleksjon og vurdering

Elevene kan vurderes i måten de har satt sammen tekster på og om de kan fortelle hva tekstene handler om på engelsk. Hva er tema? Hvem er hovedpersonene? Videre kan de vurderes i hvordan de gjennomførte timen med de eldre: Hørte de på hva de eldre spurte om? Spurte de om det var passe lyd? Introduserte de sangene? Fant de sanger fra ønskelista til de eldre? Var de hyggelige når de var på besøk? Har de skrevet logg og har de skrevet den digitale historien?

Utarbeidelse av opplegget

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 7. des. 2019 14:47 - Sist endret 8. jan. 2021 07:09