My Kind of Game

Trinn: 10. trinn. Tema: Skisse til digitalt spill. Tid: 6 timer

Kort beskrivelse

I dette opplegget skal elevene lage en skisse til et digitalt spill. Det skal ha et persongalleri, en kontekst, handlinger og handlingsalternativ osv. Opplegget er inspirert av spill utviklet av «Poptropica» som lager spill basert på innsenderes forslag. Elevene skal lage en salgstekst for å selge inn forslaget sitt til «Poptropica». Dette kan de også gjøre i form av video eller annet formidlingsverktøy.

Kompetanse

  • sammenligne ord og grammatiske former i skriftlig og muntlig engelsk språkbruk.
  • eksperimentere med enkle oversettelser mellom norsk og engelsk, skriftlig eller muntlig, og samtale om hvordan mening endres i forhold til ordvalg
  • identifisere kjennetegn ved ulike teksttyper og bruke disse i egen tekstproduksjon
  • utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
  • formidle medieoppslag fra selvvalgte medier og lage egne oppslag

Læringsmål

  • lære om elementer i et digitalt spill for å kunne utvikle et eget.
  • lage en historie med hendelser, aktiviteter og persongalleri.
  • gi personene dialoger.
  • lage en tekst, muntlig eller skriftlig, som skal selge produktet de har laget.
  • regne ut hvor mange timer de bruker online i året.

Ressurser

  • Skapernes blogg: Poptropica blog
  • Gamer.no: Anmeldelse «Amphora» (www.gamer.no)
  • SSB: Norsk mediebarometer (Statistisk Sentralbyrå)
  • Tate.org.uk: Kunst i Minecraft utarbeidelser.

Forberedelser

  • Opplegget kan utvikles i samarbeid med formingslærer som kan lage illustrasjoner til elevenes spillidé.
  • Tverrfaglig samarbeid med norsklærer er mulig der elementer i historieskriving kan utforskes.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Snakk om spill. Hvilke spill spiller de? Hva er populært? Kan vi snakke om genre innen spill? Fortell på engelsk hva spillene handler om. Er det en historie som fortelles eller utvikles?

Leseferdighet, skriveferdighet, muntlig ferdighet, utforsking av språk og tekst

Les den norske anmeldelsen av spillet «Amphora». Lag en kort oversettelse av hovedpunktene slik at en engelsktalende person ville forstå innholdet i anmeldelsen.
Har du prøvd spillet selv? Er du enig i anmeldelsen? Finn og les en anmeldelse av et spill du kjenner godt til. Fortell noen om den på engelsk og si om du er enig eller ikke.

Regneferdighet

Lese statistikk. Fortell om mediebruk i Norge:
Norsk mediebarometer. (What do the tables tell you? Translate the information into simple sentences in English.)

Lese-, lytte-og skriveferdighet

Undersøk prosjektet «Create your dream island» på Poptropica: Velg «Watch the video walk through».
Her får du ideer til hvordan spillet er lagt opp. Nå skal du selv lage en skisse til et spill som må inneholde et handlingsforløp, et persongalleri, en kontekst/situasjoner, et sted og dialoger. Tegn gjerne scenarioer. Når du har ideen din klar, skal du kunne forklare den og selge den inn til f.esk. Poptropica. Skriv salgsteksten. Lag eventuelt en video der du beskriver opplegget.

Refleksjon og vurdering

Har eleven en klar oppfatning av oppgaven og svarer på den? Har eleven lagd en skisse med noen klare detaljer. Beskriver eleven opplegget sitt? Kan det fungere som et salgsdokument?

Oppfølging

  • Se på online gaming. Diskuter mediet og om elevene lærer av hverandre på denne måten. Hva lærer de? Kommuniserer de? Sjekk aldersgrenser. Oppgaveforslag: «Write a review of a gaming site», «Write a transcription of an online gaming session» (10 -15 minutes).
  • Uforsk Tate.org.uk: Minecraft kart inspirert av kunstverk. Lær om kunstverk og kunstnere

Utarbeidelse av opplegg

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 1. des. 2019 13:11 - Sist endret 8. jan. 2021 07:06