Hair - This is Me! Uke: 3

Ord

  • Hair, long hair, short hair (disse ordene skal legges i begrepsposen)
  • red, blond, brown, black

Samling

Start: Den voksne håndhilser på alle barna

Voksen: - Good morning, Ole!
Barnet: - Good morning, Lisa!

Counting Bird teller alle som er tilstede. Barna bestemmer hvilken kroppsdel som skal telles i dag. I denne samlingen er det hair som er temaet, og barna introduseres for de nye begrepene. Ta gjerne fram et barn med langt hår og et med kort hår for å visualisere begrepene long/short hair. Ta fram begrepsposen og repeter begrepene fra forrige uke.

Etterpå legges disse begrepene bort. Legg de nye kortene i den tomme begrepsposen. Sett på litt musikk og send den rundt. Det barnet som har posen når musikken stanser, trekker opp et kort og forteller de andre hva begrepet heter på engelsk. Etter denne aktiviteten legges alle begrepene på plass i posen, slik at den er klar til repetering neste uke.

Den neste aktiviteten som står på plakaten i dag er Who is missing?. Ett av barna blir sendt ut av rommet. Den voksne plukker ut et barn som legger seg under et teppe. Bare litt av barnets hår skal stikke frem. Alle barna roper: Who is missing? Barnet kommer inn igjen og må prøve å gjette hvem som er under teppet.

Avslutt med Sticky Bubblegum.

Aktivitet

I dag skal barna få lov til å lage hår på skissen sin. Sett frem ulike materialer, slik at barna selv kan få velge hvordan de vil løse oppgaven. La de få se seg selv i speilet og snakk med dem om hvilken farge de har på håret, om de har langt eller kort hår. Vær flink til å bruke de engelske begrepene.

Du trenger

  • Hånddukke

  • Begrepspose

  • Musikk

  • Teppe

  • Skissene av barna

  • Speil

  • Fargeblyanter

  • Garn, maling osv.

Publisert 22. nov. 2019 17:58 - Sist endret 28. okt. 2020 10:56