My House

Our House, uke: 1. Tema: My House

Ord

  • Colours: White, red, blue, yellow, grey, brown.
  • Building: Window, roof, steps, upstairs, downstairs, door, garden, car, chimney.
  • Counting: Numbers on the house.
  • Shapes: Triangle, circle, square.

Aktivitet

Voksne lager en sprellemann satt sammen av bilder av barna. Hendene festes med splittbinders, slik at de er bevegelige. (De skal brukes neste uke)

Barna klipper ut en sirkel, en trekant og en firkant hvor man skriver barnets navn, husnummer og hvor mange personer som bor i huset. Deretter øver man på begrepene på engelsk.

Symbolene festes på bildet av barnas hus. Noen av barna trenger kanskje litt ekstra hjelp til å skrive og klippe. Det kan være lurt å ha en venteaktivitet til de barna som må vente på tur eller blir fort ferdige. Finn fram ark og fargestifter, så kan barna tegne huset de bor i.

Utstyr: 

  • Bilde av barnet fotografert i helfigur. Armene ned, slik at de kan klippes av etterpå.
  • Splittbinders til å feste armene på figuren.
  • Papp til å lage trekant, firkant og sirkel.
  • Laminerte bilder av barnas hus.


VEDLEGG 1: Good Morning Song (PDF)

Samling

Foreldrene har på forhånd sendt en epost med bilde av huset barna bor i. Dette blir utgangspunkt for dagens samling.

Velkomstsang: Good Morning Song.

Barna flytter bildet av seg selv inn i huset som henger på tavla i samlingsrommet. Hvor mange barn er her i dag? Alle teller sammen på engelsk. Hvis det er noen som ikke er i barnehagen, telles disse også, og vi snakker om hvorfor de ikke er her. Happy face tegnes for de som har fri, og sad face for de som er syke.

Deretter snakker vi om hvordan et hus ser ut. Barna vil naturligvis fortelle detaljene på norsk, og det blir den voksnes oppgave å finne de engelske ordene.

Bildene av barnas hus legges med bildesiden ned mot gulvet. Man trekker så ett og ett bilde, og den voksne spør:
Who lives in this house?

Snakk med barna om huset:
What colour is your house?

How many people live in your house?
What else can you see in the picture? (Cardogbicycle etc.)

Barna henger husene sine opp på veggen, hvor de sorteres etter farge. Nå kan man telle hvor mange hus som finnes i hver farge.  Man kan, for eksempel, også sortere husene etter husnummer.

Publisert 13. des. 2018 12:23 - Sist endret 7. feb. 2020 15:53