Hus fylt med ord

Elevene lærer om hus og hjem. De blir kjent med vokabular som beskriver huset, de enkelte rom, gjenstander i huset og verb knyttet til handlinger som foregår i huset. Fokuset er på ordinnlæring, lytting og muntlig samhandling. (7. trinn)

Undervisningsopplegg

  • Trinn: 7. trinn (progresjonsmodell)
  • Tema: Elevene lærer om hus og hjem
  • Tid: 8-10 timer (opplegget går over flere uker)

Kort beskrivelse

Elevene lærer om hus og hjem. De blir kjent med vokabular som beskriver huset, de enkelte rom, gjenstander i huset og verb knyttet til handlinger som foregår i huset. Fokuset er på ordinnlæring, lytting og muntlig samhandling.

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål
  • forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser
  • forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner
  • delta i dagligdagse samtalesituasjoner

Språk og språklæring

  • kjenne til strategier for lesing, lytting og muntlig bruk av språket
  • gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på 

Læringsmål 

Elevene skal kunne

  • forstå og kunne bruke (i konkrete situasjoner):
  • minst fire navn på rom
  • minst fem møbler
  • minst fem verb knyttet til temaet hus
  • forstå utvalgte preposisjoner og stedsadverb
  • lytte etter og skille ut hovedverbet i en setning
  • forstå hovedinnholdet i en setning
  • plassere møbler i et hus etter muntlige instrukser 

Ressurser

  • bilder av hus, rom, møbler og verb osv.
  • plantegning og bilde av et hus
  • til ordinnlæring: øveark med illustrasjoner som lærer og/eller elever lager selv, gjerne med verktøy som Handout Maker 

Forberedelser

Lærer

  • klippe opp ark som elevene senere skal bruke til å lage kort
  • finne passende bilder til opplegget og skrive dem ut

Lærer med elever

Før selve opplegget begynner

  • ber læreren elevene om å tenke over følgende: Hvordan ser huset mitt ut? Hvilke rom har det? Hvordan ser rommet mitt ut?
  • elevene jobber individuelt og velger ut 5 - 10 ord relatert til hus og finner ut ved hjelp av ordbok hva de heter på målspråket (kan godt gis som lekse)

Plan for opplegget

Opplegget er delt i fire deler. Det anbefales at man f. eks. fordeler dem over fire uker.

Del 1

  1. Læreren presenterer temaet og forteller elevene om målet for perioden fremover: å bygge opp en ordbank knyttet til temaet ”hus” og å forstå og delta når man snakker om dette temaet.
  2. Lærer tegner et hus på tavla, evt. viser en illustrasjon av et hus som inspirasjon for elevene.
  3. Lærer og elever har en idémyldring om ord på norsk og målspråket relatert til hus, rom, møbler og andre gjenstander i hjemmet. Når elevene kommer med ord på norsk oversetter alle dem til målspråket i fellesskap.
  4. Lærer og elever forbereder et memory-spill (Memory-spillet er også kjent som “Concentration”). Cirka 25 minutter bør settes av til dette. Elevene jobber i grupper på 4-5. Lærer gir beskjed om hvilke ord som skal være med, og elevene velger resten selv. Elevene skriver ordpar norsk-målspråk på hvert kort, som skal brukes til memory-spill senere.
  5. Del 1 oppsummeres for elevene.

Del 2

  1. Læreren gjør opprop i starten av undervisningstimen og ber hver elev om å svare med et ord på målspråket knyttet til hus. Ordene som elevene sier skrives på tavla. Etter oppropet repeteres disse i fellesskap.
  2. Elevene får en kort lytteoppgave. Lærer forteller/leser en historie som inneholder tre kjente ord, for eksempel stue, kjøkken, bad og rom. Elevene skal reise seg når de forstår/gjenkjenner ordene.
  3. Læreren setter i gang en ny idémyldring om handlinger som foregår i huset. Nå er fokuset på innlæring av verb knyttet til temaet hus. Elevene kommer med forslag om hvilke verb det er naturlig å bruke i rommene (for eksempel sove, lage mat, dusje, etc.) Elevene velger i samarbeid med lærer ut 7-10 verb som de lager flere memory-kort av.
  4. Elevene spiller memory-spill. 20 minutter bør settes av til dette. De bruker alle kort de har laget hittil.
  5. Del 2 oppsummeres for elevene.

Del 3

  1. Læreren starter med en oppfrisking av tema: Han/hun har med bilder av hus, rom, møbler og verb som vises til elevene. Hvis elevene vet hvordan man sier det på målspråket, sier de det høyt. I tillegg sier læreren ordene høyt og får alle til å gjenta. Etterpå henges bildene på tavla. Elevene skal nå leke “Lucky Luke”-leken, der de tar i bruk ordene som henger på tavla. Klassen deles inn i to lag, og hvert lag stiller seg på en rekke. Læreren sier ett av ordene på tavla på målspråket, og førstemann i hver rekke/hvert lag konkurrerer om å ta på det riktige bildet først. Vinneren stiller sist i sin rekke, mens taperen går ut av leken.
  2. Lærer henger opp plantegningen og går igjennom preposisjoner og stedsadverb. Elevene kan komme med forslag til ord. Lærer skriver opp forslagene på tavla, og supplerer eventuelt. Lærer og elever oversetter ord og beskriver plantegningen i fellesskap.
  3. Elevene forberedes på en ny lytteoppgave hvor de skal de tegne etter beskrivelser fra læreren. Læreren demonstrerer først hvordan man tegner en plantegning. Deretter beskriver han/hun sitt rom på målspråket for elevene og de forsøker å tegne det læreren forklarer. For å løse oppgaven må de innøvde ordene, også preposisjoner og stedsadverb, tas i bruk.
  4. Del 3 oppsummeres for elevene. Hver av elevene skal si et nytt ord knyttet til temaet som de har lært.

Del 4

  • Preposisjonene, stedsadverb og andre nyttige fraser tilknyttet plantegningen repeteres. Hva het f.eks. “til høyre”, “øverst” eller “i hjørnet”? Disse ordene blir stående på tavla som en støtte til påfølgende aktivitet.
  • Elevene tegner hvert sitt rom som en plantegning og beskriver dem for hverandre. De velger selv hva de vil ha i rommene. Lærer skriver nye støttesetninger på tavla, for eksempel: “i rommet mitt har jeg…”, ”ved siden av.. er det en ….”, og lignende. Læreren setter sammen nye par med elever. To og to jobber sammen mens de sitter rygg til rygg. Eleven forklarer for sin makker hva han/hun har i rommet, og makkeren tegner. Rollene byttes på.
  • De fire delene oppsummeres.

Egenvurdering

Egnede sider i Språkpermen 6-12:
Ark 34 (Ordinnlæring), Ark 48 (Lytting), Ark 50 (Snakke med andre), Ark 51 (Snakke)
Elevene kan for eksempel fylle ut ”Jeg kan”-tabellene med flere ting de forstår og kan snakke om etter å ha arbeidet med temaet hus og hjem.
Lærer kan tilpasse sidene/legge til ting basert på vokabular og ferdigheter elevene øver på i løpet av opplegget.

Publisert 27. feb. 2020 15:20 - Sist endret 27. feb. 2020 15:20