Undervisningsopplegg
- Trinn:6. trinn
- Tema:Elevene lærer å fortelle om seg selv
- Tid:2 timer eller mer
Læringsmål
- Oppdage at han/hun allerede kan noe om Tyskland
- Oppdage at han/hun allerede kan flere ord på det nye språket
- Si hva du heter
- Spørre noen hva de heter
- Spørre noen hvor de bor
- Lære en tysk sang
- Lære noe nytt om Tyskland (og sammenligne med Norge/andre land)
- Lære noe om hvordan man lærer språk
Ressurser
Gå til
http://web2.gyldendal.no/aufdeutsch/aufdeutsch_wirstarten/index.html
Under punkt 1> "Vi leter" finnes gode eksempler på "transparente ord" mellom norsk og tysk
Under punkt 1 >"Eva und Tomas " finner du også en lytteøvelse der barn presenterer seg, sier alder og hvor man bor
Under punkt 1>"Ord" finner man en online-øvelse der eleven skal prøve å gjenkjenne noen enkle tyske ord/formuleringer og knytte disse til de tilsvarende norske ord/uttrykk i oppgaven.
Gå til http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/german/german.htm
Lenken over leder til nye online-aktiviteter knyttet til læringsmålene. Her finner man bl.a. under Punkt 1 "Greetings", Godmorgen-sang med lyd og tekst
Også på de tre neste lenkene finnes nyttig materiell for å nå læringsmålene for timene, støtteark, kart over Tyskland og andre land i Europa, tysk karokeversjon av Fader Jakob osv.
http://www.primaryresources.co.uk/mfl/mfl_german.htm
http://www.youtube.com/watch?v=TQW8mE67hVI&feature=related
http://www.eduplace.com/ss/maps/
Forberedelser
For lærer
- Finn bilder fra landet/hovedstaden med kjente landemerker/bilder av kjente personer
- Velg hvilke læringsressurser som skal brukes
- Forbered varierte og lystbetonte øvingsoppgaver
Plan for opplegget
- Øv inn ny kunnskap om Tyskland og rett uttale av nye ord ved hjelp av lærer eller digitale ressurser
- La elevene arbeide individuelt, i par og i grupper
- La elevene få gjette betydningen av "transparente" ord og setninger f.eks kombinert med bilde
- Velg kortfattet og elevtilpasset info om Tyskland (på norsk). Eks: "Hovedstaden i Tyskland heter Berlin. Det bor ca. 4 millioner mennesker i Berlin og over 83 millioner i hele Tyskland. Tyskland ligger sentralt i Europa"
- Det er viktig å benytte mange og kreative øvinger som appellerer til og utfordrer eleven (ta gjerne hele klasserommet i bruk)
- Syng enkle og kjente barnesanger der elevene kjenner den samme norske melodien
- La elevene få lage en tegning til et av temaene/synge på tysk/bruke enkle spill i språkinnlæringen
- Bevisstgjør elevene på nødvendigheten av å arbeide med språket (øve, repetere)
- Elevene bør få eksempler på hvordan de kan lære seg nye ord og uttrykk