Å si hva du heter

Oppdage at han/hun allerede kan noe om Tyskland og kan flere ord, si hva du heter, spørre noen hva de heter og hvor de bor, lære en tysk sang, lære noe nytt om Tyskland (og sammenligne med Norge/andre land), lære noe om hvordan man lærer språk (6. - 7. trinn)

Undervisningsopplegg

  • Trinn:6. trinn
  • Tema:Elevene lærer å fortelle om seg selv
  • Tid:2 timer eller mer

Læringsmål

  • Oppdage at han/hun allerede kan noe om Tyskland
  • Oppdage at han/hun allerede kan flere ord på det nye språket
  • Si hva du heter
  • Spørre noen hva de heter
  • Spørre noen hvor de bor
  • Lære en tysk sang
  • Lære noe nytt om Tyskland (og sammenligne med Norge/andre land)
  • Lære noe om hvordan man lærer språk

Ressurser

Gå til 
http://web2.gyldendal.no/aufdeutsch/aufdeutsch_wirstarten/index.html
Under punkt 1> "Vi leter" finnes gode eksempler på "transparente ord" mellom norsk og tysk
Under punkt 1 >"Eva und Tomas " finner du også en lytteøvelse der barn presenterer seg, sier alder og hvor man bor
Under punkt 1>"Ord" finner man en online-øvelse der eleven skal prøve å gjenkjenne noen enkle tyske ord/formuleringer og knytte disse til de tilsvarende norske ord/uttrykk i oppgaven.

Gå til http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/german/german.htm
Lenken over leder til nye online-aktiviteter knyttet til læringsmålene. Her finner man bl.a. under Punkt 1 "Greetings", Godmorgen-sang med lyd og tekst

Også på de tre neste lenkene finnes nyttig materiell for å nå læringsmålene for timene, støtteark, kart over Tyskland og andre land i Europa, tysk karokeversjon av Fader Jakob osv.

http://www.primaryresources.co.uk/mfl/mfl_german.htm

http://www.youtube.com/watch?v=TQW8mE67hVI&feature=related

http://www.eduplace.com/ss/maps/

Forberedelser

For lærer

  • Finn bilder fra landet/hovedstaden med kjente landemerker/bilder av kjente personer
  • Velg hvilke læringsressurser som skal brukes
  • Forbered varierte og lystbetonte øvingsoppgaver

Plan for opplegget

  • Øv inn ny kunnskap om Tyskland og rett uttale av nye ord ved hjelp av lærer eller digitale ressurser
  • La elevene arbeide individuelt, i par og i grupper
  • La elevene få gjette betydningen av "transparente" ord og setninger f.eks kombinert med bilde
  • Velg kortfattet og elevtilpasset info om Tyskland (på norsk). Eks: "Hovedstaden i Tyskland heter Berlin. Det bor ca. 4 millioner mennesker i Berlin og over 83 millioner i hele Tyskland. Tyskland ligger sentralt i Europa"
  • Det er viktig å benytte mange og kreative øvinger som appellerer til og utfordrer eleven (ta gjerne hele klasserommet i bruk)
  • Syng enkle og kjente barnesanger der elevene kjenner den samme norske melodien
  • La elevene få lage en tegning til et av temaene/synge på tysk/bruke enkle spill i språkinnlæringen
  • Bevisstgjør elevene på nødvendigheten av å arbeide med språket (øve, repetere)
  • Elevene bør få eksempler på hvordan de kan lære seg nye ord og uttrykk
Publisert 27. feb. 2020 14:56 - Sist endret 27. feb. 2020 14:56