Undervisningsopplegg
- Trinn:6. trinn
- Tema:Elevene skal lære tyske tall , si hvor gamle de er m.m
- Tid:2 timer eller mer
Læringsmål
Elevene skal kunne
- telle fra 1-6
- telle fra 7-12
- en sang om tyske tall
- si hvor gammel han/hun er
- navnet på ukedagene
- vurdere eget arbeid med språket
- være bevisst på det jeg kan/bør arbeide mer med
Ressurser
- http://web2.gyldendal.no/aufdeutsch/aufdeutsch_wirstarten/index.html
Se også: - http://www.chillola.com/at/numbers%20german.html (lytteøvelse: tallene 1-20 )
- http://www.chillola.com/at/printout%20german.html (Arbeidsark om å skrive tyske tall med bokstaver)
- http://www.youtube.com/wat?v=a1kqfD4Lv7U (lytteøvelse: tyske tall 1-20)
- http://www.youtube.com/watch?v=KO9DAnw39do (sang med tallene 1-10 , opp til 10 og ned igjen)
- http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/german/sect26/index.htm (aktiviteter og øvelser med de tyske ukedagene)
Forberedelser
For læreren
- Velg/lag oppgaver om tall (Bruk fantasien!)
- Lek med telefonnummer, fødselsnummer, penger etc. i gruppeoppgaver
- Legg noen gjenstander i en eske og lag enkle transparente setninger der tall blir brukt: For eksempel ; Ich habe vier Katzen.
- Fjern bokstaver i skrevne ord, stokk om bokstavene, lag regnestykker (2+1=3 (zwei plus eins ist drei))
- Lag talloppgaver og bland bokstavene i tall (edri=drei, nüff=fünf)
- Lag et enkelt bingospill med tallene opp til 12
- Lag enkle ordslanger eller kryssord der de tyske ukedagene blir øvd inn
- La elevene fortelle i korte setninger på hvilken ukedag de deltar i hvilke fritidsaktiviteter. For eksempel; "Ich spiele am Montag Fussball/Handball"
Plan for opplegget
Elevene kan allerede en del
- "Transparente" tall: Hvilke tall kjenner elevene?Ligner noen tyske tall på tall i andre språk som elevene kjenner? For eksempel: vier = fire , seks = sechs (f.eks på norsk eller engelsk)
- Eventuelt: La elevene gjette "transparente" tall kombinert med et visst antall bilder
- Elevene bør få lytte til tallene (lærer/internett). Det er viktig å øve uttale fra første stund
- Læreren kan også skrive tallene (1, 2, 3...) og ordene under tallene (eins, zwei, drei...) på tavlen
- Det er viktig å benytte mange og kreative øvinger; øvinger som appellerer til og utfordrer eleven
- La elevene få telle på tysk hvor mange jenter/gutter/pulter/dører osv. det er i klasserommet.
- Lag små konkurranser i klasserommet der bevegelse inngår. Gi elevene konkrete oppdrag hvor gjenstander/bøker/vinduer osv. må telles og gjentas så fort som mulig til læreren på tysk.
- For eksempel: "Es gibt dreizehn Lampen"
- La elevene arbeide individuelt, i par og i grupper
- La elevene få spille med terninger og konkurrere hvem som først når et bestemt tall
- Elevene bør få eksempler på hvordan de kan lære seg nye ord, tall og uttrykk
- Bevisstgjør elevene på nødvendigheten av å arbeide med språket (øve, repetere)
- Start ny time med å øve på det som han/hun lærte sist time.
Evaluering og vurdering
Forslag:
- Benytt "Kan jeg..." ark fra Språkpermen 6-12 for å bevisstgjøre elevene på egen språklæring
- Se mer om Språkpermen: http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14798
- Snakk med elevene om deres språklæring
Oppfølging
Forslag:
- Bruk tid til å øve med elevene i forhold til resultatene på egenevalueringsskjema
- Følg opp enkeltelever i deres språklæring og vis hva han/hun bør jobbe videre med