Å lære tallene

Lære å telle fra 1-6 og 7-12, en sang om tyske tall, si hvor gammel han/hun er, navnet på ukedagene, vurdere eget arbeid med språket, bli bevisst det jeg kan /bør arbeide mer med (5. - 7. trinn)

Undervisningsopplegg

  • Trinn:6. trinn
  • Tema:Elevene skal lære tyske tall , si hvor gamle de er m.m
  • Tid:2 timer eller mer

Læringsmål 

Elevene skal kunne

  • telle fra 1-6
  • telle fra 7-12
  • en sang om tyske tall
  • si hvor gammel han/hun er
  • navnet på ukedagene
  • vurdere eget arbeid med språket
  • være bevisst på det jeg kan/bør arbeide mer med 

Ressurser

  1. http://web2.gyldendal.no/aufdeutsch/aufdeutsch_wirstarten/index.html
    Se også:
  2. http://www.chillola.com/at/numbers%20german.html (lytteøvelse: tallene 1-20 )
  3. http://www.chillola.com/at/printout%20german.html (Arbeidsark om å skrive tyske tall med bokstaver)
  4. http://www.youtube.com/wat?v=a1kqfD4Lv7U (lytteøvelse: tyske tall 1-20)
  5. http://www.youtube.com/watch?v=KO9DAnw39do (sang med tallene 1-10 , opp til 10 og ned igjen)
  6. http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/german/sect26/index.htm (aktiviteter og øvelser med de tyske ukedagene)

Forberedelser

For læreren

  • Velg/lag oppgaver om tall (Bruk fantasien!)
  • Lek med telefonnummer, fødselsnummer, penger etc. i gruppeoppgaver
  • Legg noen gjenstander i en eske og lag enkle transparente setninger der tall blir brukt: For eksempel ; Ich habe vier Katzen.
  • Fjern bokstaver i skrevne ord, stokk om bokstavene, lag regnestykker (2+1=3 (zwei plus eins ist drei))
  • Lag talloppgaver og bland bokstavene i tall (edri=drei, nüff=fünf)
  • Lag et enkelt bingospill med tallene opp til 12
  • Lag enkle ordslanger eller kryssord der de tyske ukedagene blir øvd inn
  • La elevene fortelle i korte setninger på hvilken ukedag de deltar i hvilke fritidsaktiviteter. For eksempel; "Ich spiele am Montag Fussball/Handball"

Plan for opplegget

Elevene kan allerede en del

  • "Transparente" tall: Hvilke tall kjenner elevene?Ligner noen tyske tall på tall i andre språk som elevene kjenner? For eksempel: vier = fire , seks = sechs (f.eks på norsk eller engelsk)
  • Eventuelt: La elevene gjette "transparente" tall kombinert med et visst antall bilder
  • Elevene bør få lytte til tallene (lærer/internett). Det er viktig å øve uttale fra første stund
  • Læreren kan også skrive tallene (1, 2, 3...) og ordene under tallene (eins, zwei, drei...) på tavlen
  • Det er viktig å benytte mange og kreative øvinger; øvinger som appellerer til og utfordrer eleven
  • La elevene få telle på tysk hvor mange jenter/gutter/pulter/dører osv. det er i klasserommet.
  • Lag små konkurranser i klasserommet der bevegelse inngår. Gi elevene konkrete oppdrag hvor gjenstander/bøker/vinduer osv. må telles og gjentas så fort som mulig til læreren på tysk.
  • For eksempel: "Es gibt dreizehn Lampen"
  • La elevene arbeide individuelt, i par og i grupper
  • La elevene få spille med terninger og konkurrere hvem som først når et bestemt tall
  • Elevene bør få eksempler på hvordan de kan lære seg nye ord, tall og uttrykk
  • Bevisstgjør elevene på nødvendigheten av å arbeide med språket (øve, repetere)
  • Start ny time med å øve på det som han/hun lærte sist time.

Evaluering og vurdering

Forslag:

  • Benytt "Kan jeg..." ark fra Språkpermen 6-12 for å bevisstgjøre elevene på egen språklæring
  • Se mer om Språkpermen: http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14798
  • Snakk med elevene om deres språklæring

Oppfølging

Forslag:

  • Bruk tid til å øve med elevene i forhold til resultatene på egenevalueringsskjema
  • Følg opp enkeltelever i deres språklæring og vis hva han/hun bør jobbe videre med 
Publisert 27. feb. 2020 15:04 - Sist endret 27. feb. 2020 15:25