Que canten los niños - sang og dikt om fred

Elevene jobber med  en spanskspråklig sang. De utvikler strategier for å forstå hovedinnholdet i sangteksten  (autentisk tekst) og oppøver  lytte- og leseferdigheter. I tillegg gjør de en kreativ skriveoppgave i tilknytning til sangen. (7. trinn)

Undervisningsopplegg

  • Trinn: 7. trinn (Progresjonsmodell)
  • Tema: Elevene jobber med en spanskspråklig sang.
  • Tid: 3 timer (180 minutter)

Kort beskrivelse

Elevene jobber med en spanskspråklig sang. De utvikler strategier for å forstå hovedinnholdet i sangteksten (autentisk tekst) og oppøver lytte- og leseferdigheter. I tillegg gjør de en kreativ skriveoppgave i tilknytning til sangen. 

I dette opplegget lærer elevene å ta i bruk forkunnskaper for å forstå en ukjent tekst. De blir bevisste på sine lesestrategier ved å feste seg ved ord de kan fra før eller gjette seg til betydningen. En annen strategi er å dra nytte av sangens tittel og illustrasjonen for å forstå hovedinnholdet i sangen. Elevene får i tillegg mulighet til å være litt kreative når de skriver en kort tekst og lager illustrasjoner til sangen.

Kompetansemål

Språk og språklæring

  • kjenne til strategier for lesing, lytting og muntlig bruk av språket
  • gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på

Kommunikasjon

  • lese og forstå hovedinnholdet i korte tekster om kjente emner
  • skrive ord, uttrykk og enkle setninger

Læringsmål 

Eleven skal kunne

  • gjøre rede for strategier man kan bruke for å forstå en tekste (sangtekst): se på bilder/tittel, kjente/transparente ord, lese med markørfargekoder, synge, omskrive
  • forstå og bruke noen nye ord som de har lært gjennom sangen
  • synge med på refrenget til sangen
  • skrive egne dikt/noen ord eller setninger med illustrasjoner basert på sangen

Ressurser

  • Sangen ”Que canten los niños” (YouTube, Eladia Blázquez) finnes i ulike versjoner på You Tube, f.eks. med José Luis Perales
  • Sangtekst (www.musica.com)
  • Ordbøker på nett eller i papirutgave
  • Språkpermen (6-12): Ark 27, ark 36 (lesestrategier),ark 43 (leseforståelse) og ark 46 (skriveferdigheter) 

Forberedelser

Lærer

  • finne noen passende bilder som illustrerer innholdet i sangen, for eksempel en fredsdue
  • bestemme hvordan disse skal presenteres for elevene (lime på ark og kopiere opp, presentere dem via PowerPoint eller digital tavle
  • kopiere opp sangteksten til hver elev
  • ta med rød, grønn og gul fargeblyant til hver elev (evt. tar elevene med selv)
  • finne frem egnet musikkvideo av sangen og klargjøre den til fremvisning på prosjektor
  • ta med tegneark og fargestifter til 2. time (evt. tar elevene med selv) 

Plan for opplegget

  1. Lærer skriver sangens tittel på tavlen og viser/deler ut illustrasjonsbilder til sangen.
  2. Elever og lærer snakker litt sammen om hva tittelen kan bety og hva sangen kan handle om.
  3. Elevene hører på sangen en eller flere ganger. De får beskjed om å lytte etter kjente ord og notere dem.
  4. Elevene og lærer snakker i fellesskap om hvilke ord de har oppfattet og forstått. Elevene kan også spørre om ord de har oppfattet, men ikke forstår. 5. Elevene jobber deretter individuelt med å lese gjennom sangteksten og markerer ord: Eleven setter grønn strek under ord han/hun helt sikkert forstår, gul strek under ord han/hun kan gjette seg til, og rødt under helt ukjente ord.
  5. Elevene deles inn i grupper på fire. Innad i gruppen sammenlikner de sine markeringer og utveksler informasjon (det de har funnet ut så langt om ordenes betydning). Målet er å finne ut mest mulig om hva sangen handler om.
  6. I plenum snakker klassen om hvor mange mange og hvilke ord man bør kunne for å forstå hva en tekst handler om.
  7. Elever og lærer velger i fellesskap ut noen ord som skrives på tavlen og elevene gis øvelse i uttalen av disse.
  8. Om det er noen viktige ord som ingen av gruppene har skrevet ned, går lærer gjennom disse.
  9. Så synger man sangen sammen.
  10. Elevene lar seg inspirere av noe i sangen og skriver et dikt/noen ord eller setninger som henges opp i klasserommet sammen med en illustrasjon de har laget selv eller bilder de har funnet. 

Evaluering og vurdering

Oppfølging

I neste time kan elevene fremføre diktet/setningene de har skrevet for hverandre.

Publisert 27. feb. 2020 13:09 - Sist endret 27. feb. 2020 13:10