Undervisningsopplegg
- Trinn: 7. trinn (Progresjonsmodell)
- Tema: Elevene jobber med en spanskspråklig sang.
- Tid: 3 timer (180 minutter)
Kort beskrivelse
Elevene jobber med en spanskspråklig sang. De utvikler strategier for å forstå hovedinnholdet i sangteksten (autentisk tekst) og oppøver lytte- og leseferdigheter. I tillegg gjør de en kreativ skriveoppgave i tilknytning til sangen.
I dette opplegget lærer elevene å ta i bruk forkunnskaper for å forstå en ukjent tekst. De blir bevisste på sine lesestrategier ved å feste seg ved ord de kan fra før eller gjette seg til betydningen. En annen strategi er å dra nytte av sangens tittel og illustrasjonen for å forstå hovedinnholdet i sangen. Elevene får i tillegg mulighet til å være litt kreative når de skriver en kort tekst og lager illustrasjoner til sangen.
Kompetansemål
Språk og språklæring
- kjenne til strategier for lesing, lytting og muntlig bruk av språket
- gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på
Kommunikasjon
- lese og forstå hovedinnholdet i korte tekster om kjente emner
- skrive ord, uttrykk og enkle setninger
Læringsmål
Eleven skal kunne
- gjøre rede for strategier man kan bruke for å forstå en tekste (sangtekst): se på bilder/tittel, kjente/transparente ord, lese med markørfargekoder, synge, omskrive
- forstå og bruke noen nye ord som de har lært gjennom sangen
- synge med på refrenget til sangen
- skrive egne dikt/noen ord eller setninger med illustrasjoner basert på sangen
Ressurser
- Sangen ”Que canten los niños” (YouTube, Eladia Blázquez) finnes i ulike versjoner på You Tube, f.eks. med José Luis Perales
- Sangtekst (www.musica.com)
- Ordbøker på nett eller i papirutgave
- Språkpermen (6-12): Ark 27, ark 36 (lesestrategier),ark 43 (leseforståelse) og ark 46 (skriveferdigheter)
Forberedelser
Lærer
- finne noen passende bilder som illustrerer innholdet i sangen, for eksempel en fredsdue
- bestemme hvordan disse skal presenteres for elevene (lime på ark og kopiere opp, presentere dem via PowerPoint eller digital tavle
- kopiere opp sangteksten til hver elev
- ta med rød, grønn og gul fargeblyant til hver elev (evt. tar elevene med selv)
- finne frem egnet musikkvideo av sangen og klargjøre den til fremvisning på prosjektor
- ta med tegneark og fargestifter til 2. time (evt. tar elevene med selv)
Plan for opplegget
- Lærer skriver sangens tittel på tavlen og viser/deler ut illustrasjonsbilder til sangen.
- Elever og lærer snakker litt sammen om hva tittelen kan bety og hva sangen kan handle om.
- Elevene hører på sangen en eller flere ganger. De får beskjed om å lytte etter kjente ord og notere dem.
- Elevene og lærer snakker i fellesskap om hvilke ord de har oppfattet og forstått. Elevene kan også spørre om ord de har oppfattet, men ikke forstår. 5. Elevene jobber deretter individuelt med å lese gjennom sangteksten og markerer ord: Eleven setter grønn strek under ord han/hun helt sikkert forstår, gul strek under ord han/hun kan gjette seg til, og rødt under helt ukjente ord.
- Elevene deles inn i grupper på fire. Innad i gruppen sammenlikner de sine markeringer og utveksler informasjon (det de har funnet ut så langt om ordenes betydning). Målet er å finne ut mest mulig om hva sangen handler om.
- I plenum snakker klassen om hvor mange mange og hvilke ord man bør kunne for å forstå hva en tekst handler om.
- Elever og lærer velger i fellesskap ut noen ord som skrives på tavlen og elevene gis øvelse i uttalen av disse.
- Om det er noen viktige ord som ingen av gruppene har skrevet ned, går lærer gjennom disse.
- Så synger man sangen sammen.
- Elevene lar seg inspirere av noe i sangen og skriver et dikt/noen ord eller setninger som henges opp i klasserommet sammen med en illustrasjon de har laget selv eller bilder de har funnet.
Evaluering og vurdering
- Egenvurdering: Forslag til sider man kan bruke i Språkpermen (6-12):
- Ark 36 (lesestrategier), ark 43 (leseforståelse) og ark 46 (skriveferdigheter).
Oppfølging
I neste time kan elevene fremføre diktet/setningene de har skrevet for hverandre.