La familia - un árbol genealógico imaginario

Elevene skal lage et imaginært familietre, henge det opp i klasserommet og beskrive personene på treet muntlig og skriftlig. (7. trinn - progresjonsmodellen)

Undervisningsopplegg

  • Trinn:7. trinn (progresjonsmodell)
  • Tema:Elevene skal lage et imaginært familietre, henge det opp i klasserommet og beskrive personene på treet muntlig og skriftlig.

Kort beskrivelse

Elevene skal lage et imaginært familietre, henge det opp i klasserommet og beskrive personene på treet muntlig og skriftlig. Fokus ligger på innlæring av adjektiv. Opplegget forutsetter at elevene har jobbet med familieord tidligere. 

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser
  • skrive korte beskjedar og setningar som beskriv, fortel og spør

Språk og språklæring

  • gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på

Kulturmøter

  • oppleve og ta del i målspråkområders kultur gjennom tekst, bilde, film eller musikk

Læringsmål 

Eleven skal kunne

  • forstå og bruke noen nye familieord
  • bruke adjektiv og andre passende ord og uttrykk for personbeskrivelse
  • lage et imaginært familietre
  • presentere personene på treet og deres utseende muntlig og skriftlig
  • beskrive hvordan de lærer nye ord

Ressurser

Del 1

  • teksten «Mi familia» på s. 56 i Amigos cero
  • teksten «Soy rubio» på side 62 i Amigos cero
  • differensieringsmateriell: kapittelet “La apariencia” i Amigos uno
  • nettstedet til Amigos cero, www.gyldendal.no/amigos
  • kapittel 14 og 15
  • nettstedet til Amigos uno www.gyldendal.no/amigos
  • kapittel 5 og 11

Del 2

  • ukeblader, både norske- og spanskspråklige, som elevene kan klippe i
  • ordbøker på nett eller i papirutgave
  • mal og plansje for familietre, PC med tilgang til nett, fargede ark
  • (mobil)kamera til å ta bilder av veggaviser til alle elever, slik at alle får et sluttprodukt som de kan ha i språkpermen sin.

Forberedelser

Lærer

  • gjøre klart undervisningsmateriell som nevnt ovenfor
  • Lærer og/eller elev
  • ta med ukeblader 

Plan for opplegget

Del 1

Lærer og elever samtaler om læringsmålene, temaet for arbeidet og sluttproduktet: et imaginært familietre, som elevene skal lage og henge opp i klasserommet. Lærer forklarer at sluttproduktet skal presenteres på to måter: a) en skriftlig beskrivelse av personene på treet b) en muntlig presentasjon av noen utvalgte familiemedlemmer.

  1. Repetere og eventuelt introdusere nye familieord. Hvilke familieord husker elevene? Hvilke nye trenger de å kunne når de skal lage familietreet? Teksten «Mi familia» på s. 56 i Amigos cero kan brukes til repetisjonen.
  2. Læreren ber elevene komme med forslag på norsk til hvilke adjektiver vi trenger når vi skal beskrive personers utseende. Adjektivene skrives på tavla både på norsk og spansk og elevene noterer dem.
  3. Lærer modellerer ved å vise bilder av ulike personer som han/hun beskriver.
  4. Pararbeid: Elevene får utdelt bilder av forskjellige personer og beskriver dem muntlig for hverandre.
  5. Gjennomgang av teksten «Soy rubio» i Amigos cero s. 62. Elevene skal i par eller mindre grupper prøve å formulere regler for hvordan vi kan vite at adjektivene står i hankjønn og hunkjønn, entall og flertall.
  6. Hver elev skriver en kort tekst om hvordan de selv eller en annen person ser ut, og illustrerer den på valgfri måte.

Del 2

Læreren/elevene tar med forskjellige blader/magasiner. Elevene skal lage et imaginært familietre. De skal først skissere det på papir, og senere skal sluttproduktet presenteres på et A3-ark i papp som skal henges opp i klasserommet.

  1. Elevene får utdelt et A3-ark i papp, kladdeark og en mal for familietreet.
  2. Pararbeid: Elevene lager en skisse/kladd av familietreet. De velger spanske navn til alle familiemedlemmene og klipper ut bilder fra bladene/magasinene som de vil bruke. De skal prøve å finne personer som er ganske ulike (slik at det blir mer variasjon i beskrivelsene).
  3. Deretter beskriver de hver person med tre adjektiv. Læreren oppfordrer dem til å variere i bruken av adjektiv. De skal fargelegge treet og lime det på papp. Så monteres bildene på treet og en presentasjon av personen under bildet. Øverst på plakaten lager de en passende overskrift (f. eks. «una familia española» / «una familia mexicana»).
  4. Når familietreet er ferdig, begynner elevene å skrive en kort presentasjon av hvert av de fiktive familiemedlemmene. De skal forsøke å skrive hele setninger og være oppmerksom på å bøye adjektivene riktig. Her er det mulig å differensiere: Læreren skriver opp på tavla noen ting som alle må ha med i beskrivelsen, og andre de kan ha med. Det vil være naturlig at alle har med navn, alder og hvordan de ser ut. De som vil, kan ta med andre personlige egenskaper (f. eks. hva de er gode på, pleier å gjøre og liker).

Del 3

I denne siste delen skal elevene bruke litt tid på å øve til den avsluttende muntlige presentasjonen. Hvert par velger ut to personer på familietreet sitt som de ønsker å presentere for sine medelever. De hjelper hverandre med å få riktig uttale og øver på å presentere personene samtidig som de peker på plakaten. Til slutt presenterer alle parene arbeidet sitt for hverandre.

Egenvurdering

Språkpermen (6-12): Ark 34 (ordinnlæring), ark 45 og 51 (muntlig produksjon) og ark 46
(skriftlige ferdigheter)

Oppfølging

Utvide og øke ordforråd ved f.eks å trekke inn personlige egenskaper som: bueno, activo, estudioso, divertido osv., og hva de liker å gjøre: le gusta escuchar música, cantar, bailar, pintar, correr etc. 

Publisert 27. feb. 2020 13:54 - Sist endret 27. feb. 2020 13:54