¿De dónde eres? - Hvor er du fra?

Elevene motiveres til å ta språket aktivt i bruk ved at de lager og holder  en presentasjon om sitt hjemsted (PowerPoint, Photo Story e.l.). Deretter etableres kontakt med en spanskklasse ved en annen norsk skole og/eller elever i et spansktalende land for å snakke sammen på Skype/sende e-poster til hverandre om sine respektive hjemsteder. (7. trinn)

Undervisningsopplegg

  • Trinn:7. trinn (progresjonsmodell)
  • Tema:Elevene tar språket aktivt i bruk
  • Tid:4 uker à 2 timer per uke

Kort beskrivelse 

Elevene motiveres til å ta språket aktivt i bruk ved at de lager og holder en presentasjon om sitt hjemsted (PowerPoint, Photo Story e.l.). Deretter etableres kontakt med en spanskklasse ved en annen norsk skole og/eller elever i et spansktalende land for å snakke sammen på Skype/sende e-poster til hverandre om sine respektive hjemsteder. Lytte- og talestrategier øves ved at elevene lytter til hverandres presentasjoner og deltar i samtaler om hva som finnes på hjemstedet. 

Kompetansemål 

Språk og språklæring

  • gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på

Kommunikasjon

  • stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål
  • forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser
  • skrive korte beskjeder og setninger som beskriver, forteller og spør
  • lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
  • forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner

Læringsmål 

Elevene skal kunne:

  • forstå ord og uttrykk som kan være til hjelp når man skal fortelle om sitt hjemsted og hva man kan gjøre der
  • bruke substantiv, adjektiv, verb og faste uttrykk for å kunne beskrive geografisk beliggenhet, landskap og vær
  • stille spørsmål om en persons hjemsted og hva som finnes der
  • bruke ord og fraser for å vise at man forstår/ikke forstår hva den andre sier/forteller
  • skrive fakta om seg selv og hjemstedet sitt, som beliggenhet, størrelse, natur, klima, bygninger osv., og finne passende bilder for å illustrere dette 

Læringsressurser 

  • Lærebøker med tekster og oppgaver om temaet «hjemsted»:
  • Vale 1, kapittel 5 og 6, Amigos cero kapittel 16
  • Oppvarmingsaktivitet: Bruk av tegning av en landsby ved kysten for å beskrive bygninger og landskap
  • CappelenDamms nettbaserte oppgaver, kap. 5, Vale 1
  • (tilhørende aktiviteter kan brukes introduksjon (Hvilke nye ord trenger du?) og/eller som oppsummering (Hva har du lært?)
  • PC, ordbøker, skrivebok og blyant, kamera, bilder fra hjemstedet

For læreren

  • Presentasjonsprogrammer
  • Forklaring på norsk (pdf)
  • Eksempel på undervisningsopplegg hvor man benytter Photostory

Forberedelser 
Lærer

  • velge passende lesetekst(er)/bilder/videosnutter om temaet “hjemsted” som eleven kan bruke som støtte i arbeidet med sine presentasjoner (f.eks. til forarbeid)
  • lage en introduksjon til temaet på Smartboard eller lignende
  • evt. etablere kontakt med en annen spansklærer på en annen norsk skole eller en skole i målspråkområdet for samarbeid

Elever

  • ta/finne bilder som kan illustrere hjemstedet; hva som finnes der og hva man kan gjøre det

Plan for opplegget 


I dette opplegget skal elevene lage en presentasjon om hjemstedet sitt. På slutten av opplegget kan elevene fortelle om hjemstedet sitt for spanskelever ved en annen norsk skole eller spanskspråklige elever i et annet land via e-post/Skype e.l.

  1. Lærer introduserer temaet og læringsmål på tavle/Smartboard
  2. Idémyldring: Elever og lærer lager i fellesskap et tankekart rundt hva som finnes på hjemstedet (ord elevene ikke kjenner til fra før, skrives inn på spansk)
  3. Elevene får presentert andre sentrale ord og utrykk de trenger for å beskrive beliggenhet, klima landskap o.l. Her kan bruke tegningen fra nettstedet til Vale 1, og supplere md lesetekster og oppgaver fra Vale 1, kapittel 5 og 6 og/eller Amigos cero kapittel 16 hvis man vil.
  4. Elevene setter seg selv noen egne delmål for presentasjonene sine, lager en oversikt for seg selv over hva de vil ha med og velger ut ord og uttrykk de tror de vil få bruk for når de skal lage presentasjonene.
  5. Elevene utformer presentasjonene sine individuelt eller i par.
  6. Før elevene holder presentasjonene sine, snakker lærer og elever litt om hva slags spørsmål det kan være naturlig å stille om hverandres presentasjoner, hvordan man skal uttrykke at man har forstått/ikke forstått, at noe var interessant osv.
  7. Elevene fremfører presentasjonene muntlig for hverandre. Etter at eleven/elevparet har holdt sin presentasjon, kan tilhørerne stille spørsmål om presentasjonen.
  8. Elevene settes nå i kontakt med en annen spanskklasse ved en norsk skole eller elever i et spansktalende land, slik at de kan kommunisere med hverandre via e-post og/eller Skype om sine respektive hjemsteder. Før kommunikasjonen settes i gang kan elevene øve på å stille spørsmål og svare.
  9. Elevene reflekterer over nye ord de har lært og den kunnskapen de har tilegnet deg ved å presentere sitt hjemsted for elever i en annen klasse (se Vurdering).

Vurdering 

Elevene vurderer eget arbeid i forhold til læringsmålene, sine egne delmål for presentasjonen og ved hjelp av utvalgte ark i Europeisk språkperm (6-12): ark 20 (interkulturell oppslagstavle), 48 (lytte og forstå) og 52 (skrive og forstå) Arkene kan tilpasses temaet elevene jobber med.

Elevene reflekterer over hvilke nye ord de har lært og hvordan de har lært dem.

Kommentarer 

Den opprinnelige tanken i dette undervisningsopplegget var at elevene skulle ta i bruk Internett og Skype for å etablere kontakt med spanskspråklige elever og presentere hjemstedet sitt for dem. Da dette viste seg å være vanskelig, valgte de to norske skolene, som i utgangspunktet kjørte samme undervisningsopplegg, å kommunisere med hverandre via nett. Elevene på de respektive skolene, Vegårshei skule og Den norske skolen i Rojales, presenterte hjemstedet sitt for hverandre via Skype. Spørsmålene elevene hadde laget på forhånd og setningene de hadde øvd på for å forstå og gjøre seg forstått på spansk kom godt med under samtalene via Skype.

Idé og utarbeidelse 

Fremmedspråksenteret 

Publisert 27. feb. 2020 13:48 - Sist endret 18. sep. 2020 08:34