Trinn: 6. trinn
Tema: Elevene lærer å si hva de heter og hvor de bor
Tid: 2 timer eller mer
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- si hva de heter
- spørre noen hva de heter
- spørre hvor noen bor
- vurdere eget arbeid med språket
- reflektere over hva de kan/bør arbeide mer med
Ressurser
- Hola ¿qué tal ? (17s) - YouTube
Øv på frasene, minst 5 ganger, gå rundt i klasserom og hils på hverandre, med tonefall og smil (teater).
- Bli kjent aktivitet : Alle står i ring, en begynner ved å gå inn i midten, og si Me llamo _____ og gjør en gest og trår tilbake igjen. Alle andre går samtidig inn i sirkelen, sier navnet og gjør gesten. Neste elev går inn i sirkelen, sier ME LLAMO _____ og gjør en annen gest etc. Slik fortsetter det til alle har presentert seg.
- Quiz og bytt - et tips fra Fremmedspråksenteret som kan benyttes i denne sammenhengen
Hvordan få repetert viktige ord og uttrykk? ”Quiz og bytt”-aktiviteten er et godt alternativ til mer tradisjonelle øvingsoppgaver. Elevene skal nemlig reise seg fra stolen, gå rundt i klasserommet og stille spørsmål til hverandre.
- Presentarse en español - YouTube (00:46)
- BBC Primary Spanish "yo" - BBC
- Tradisjonell barnesang: Tengo una muñeca (trykk på det røde øyet for å få spansk teksting av sangen) (øve tall)
Forberedelser
For elev
- Øve på det han/hun har lært (hva var det vi holdt på med forrige gang...)
For lærer
- Velg hvilke læringsressurser som skal brukes
- En kan lage seg bamse-identiteter (hånddukker ) eller andre fiktive figurer som kan representere noen som kommuniserer på målspråket.
- Forbered varierte og lystbetonte øvingsoppgaver
- Eventuelt; lag "Jeg kan... ark" til egenevaluering hos elevene
Plan for opplegget
- Undervisningen bør starte med repetisjon av kjent stoff
- Innøving av ny kunnskap, uttale av nye ord (med lærer/digitale ressurser, individuelt og i par)
- La elevene få tegne til et av temaene/synge på spansk/bruke spill i språkinnlæringen
- La elevene få lage sine egne ordbøker, enten i lister eller tematisk som et tankekart med et konsept i midten ej. Números, saludar)
Evaluering og vurdering
- Benytt "Jeg kan..." ark for å bevisstgjøre elevene på egen språklæring
- Bruk gjerne språkpermen (se lenke på opplegg nr.1)
- Snakk med elevene om deres språklæring, vær entusiastisk i forhold til likheter og forskjeller og ros elevene som ser sammenhenger. Oppfordre elevene til å dele innsikt etterhvert
- Del ut "læringsbilletter" til elevene. Disse leveres inn (anonymt) før de går fra klassen. Varier mellom (a) noe jeg har lært i dag b) noe jeg vil lære mer om c) noe jeg ikke forstod
Oppfølging
- Bruk tid til å øve med elevene i forhold til resultatene på egenevalueringsskjema
- Følg opp enkeltelever i deres språklæring