Å si hva du heter

Si hva du heter, spørre noen hva de heter, hvor noen bor, vurdere eget arbeid med språket, bli bevisst det jeg kan/bør arbeide mer med (6. - 7. trinn)

Trinn: 6. trinn

Tema: Elevene lærer å si hva de heter og hvor de bor

Tid: 2 timer eller mer

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • si hva de heter
  • spørre noen hva de heter
  • spørre hvor noen bor
  • vurdere eget arbeid med språket
  • reflektere over hva de kan/bør arbeide mer med 

Ressurser

Øv på frasene, minst 5 ganger, gå rundt i klasserom og hils på hverandre, med tonefall og smil (teater).

  • Bli kjent aktivitet : Alle står i ring, en begynner ved å gå inn i midten, og si Me llamo _____ og gjør en gest og trår tilbake igjen. Alle andre går samtidig inn i sirkelen, sier navnet og gjør gesten. Neste elev går inn i sirkelen, sier ME LLAMO _____ og gjør en annen gest etc. Slik fortsetter det til alle har presentert seg.
  • Quiz og bytt - et tips fra Fremmedspråksenteret som kan benyttes i denne sammenhengen

Hvordan få repetert viktige ord og uttrykk? ”Quiz og bytt”-aktiviteten er et godt alternativ til mer tradisjonelle øvingsoppgaver. Elevene skal nemlig reise seg fra stolen, gå rundt i klasserommet og stille spørsmål til hverandre.

Forberedelser

For elev

  • Øve på det han/hun har lært (hva var det vi holdt på med forrige gang...)

For lærer

  • Velg hvilke læringsressurser som skal brukes
  • En kan lage seg bamse-identiteter (hånddukker ) eller andre fiktive figurer som kan representere noen som kommuniserer på målspråket.
  • Forbered varierte og lystbetonte øvingsoppgaver
  • Eventuelt; lag "Jeg kan... ark" til egenevaluering hos elevene

Plan for opplegget

  • Undervisningen bør starte med repetisjon av kjent stoff
  • Innøving av ny kunnskap, uttale av nye ord (med lærer/digitale ressurser, individuelt og i par)
  • La elevene få tegne til et av temaene/synge på spansk/bruke spill i språkinnlæringen
  • La elevene få lage sine egne ordbøker, enten i lister eller tematisk som et tankekart med et konsept i midten ej. Números, saludar)

Evaluering og vurdering

  • Benytt "Jeg kan..." ark for å bevisstgjøre elevene på egen språklæring
  • Bruk gjerne språkpermen (se lenke på opplegg nr.1)
  • Snakk med elevene om deres språklæring, vær entusiastisk i forhold til likheter og forskjeller og ros elevene som ser sammenhenger. Oppfordre elevene til å dele innsikt etterhvert
  • Del ut "læringsbilletter" til elevene. Disse leveres inn (anonymt) før de går fra klassen. Varier mellom (a) noe jeg har lært i dag b) noe jeg vil lære mer om c) noe jeg ikke forstod

Oppfølging

  • Bruk tid til å øve med elevene i forhold til resultatene på egenevalueringsskjema
  • Følg opp enkeltelever i deres språklæring 
Publisert 18. sep. 2020 08:29 - Sist endret 10. des. 2020 15:47