Kompetansemål
Kommunikasjon
-
hilse, takke og presentere seg
- forstå og bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene
Kulturmøter
- oppleve og ta del i målspråkområders kultur gjennom bruk av tekst, bilde, film eller musikk
Læringsmål
Elevene skal kunne
- hilse og spørre hvordan det går
- si godnatt
- forstå og bruke noen spanske navn
- forstå en ny spansk sang
- noe nytt om Spania
Ressurser
- Fremmedspråksenterets nettsider: Læremidler til spansk på barnetrinnet: Amigos.
- Lærerrommet: Forslag til årsplan delmål: hilse, si hvordan en har det (formelt/uformelt)
- (lytt til situasjonen i kap.1, ta ut oppgavene) Ejercicios (print ut strek til strek)
- Cervantes
Aula Cervantes mi mundo en palabras (for barn, vis foran klassen) bruk frasene til å lage dialoger/ øve muntlig/skriftlig
Dyrene sier en frase hver, bruk det gruppevis/parvis, først modellerer læreren og viser på kanon, så gjør elevene det (Fokus på fraser, uten forklaringer)
- Velg/lag enkle dialoger som uttrykker høflighet & som inkluderer spanske navn (gutt/jente) (Señor/Señora, Pedro, Mercedes, Jesús, Dolores, María) Buenos días, hola)
- Buenos días (greeting song) - YouTube
- Godnattasang med Lunnis (YouTube) (skriv mañana, día, noche på tavla) elevene vil nok forstå det meste, oversett (ikke forklar ennå) + de lærer uttrykket Buenas noches - hasta mañana
Forberedelser
For elev
- Øve på det han/hun har lært hittil (tall, hilsninger, info om landet på norsk)
For lærer
- Velg hvilke læringsressurser som skal brukes
- Velg/lag øvingsoppgaver: Øvingsoppgavene bør være varierte men også forutsigbare (gjenkjennelseseffekten)
- Finn/lag kreative og lystbetonte øvingsoppgaver som appellerer til elevenes intellekt og fantasi
- Har noen vært i Spania? Hvor har de vært, plasser røde prikker på kartet, gjør det samme med Latinamerika. Har læreren vært noen steder, hvor, fortell noe morsomt, eller rart en har opplevd.
- Flagg i forbindelse med referanser, for eksempel et bilde av landslaget i fotball med det spanske flagget. Legg merke til fargene (lær amarillo y rojo og at flagget/laget blir klart "La Roja")
Plan for opplegget
- Undervisningen bør starte med repetisjon av kjent stoff
- Innøving av ny kunnskap, uttale av nye ord (med lærer/digitale ressurser, individuelt og i par)
- La elevene få god tid til å øve inn det nye (eks: nye dialoger til de "sitter" og så lage lignende dialoger)
- Bruk fantasien, gi flere og varierte øvinger!
- Lær elevene om høflighet. Eks: I Spania er det vanlig å hilse høflig og bruke navnet til den man hilser på. Det er vanlig å hilse når en går i en butikk, eller stiller seg i kø. Barna sier De til voksne eller bruker (si señora når de svarer (mer i latinamerikanske land som Colombia), det er vanlig å bruke De til ukjente. Hvordan er det i Norge?
- Lær elevene noe nytt om Spania: bygg på egne erfaringer i klassen, hvor har elevene vært, hva har de hørt om, lær hva stedene betyr f. eks Torrevieja (la torre vieja), Marbella (Mar+ bella) og om aktuelt, kart/byer/flagg
Evaluering og vurdering
Elevene kan selv vurdere sin egen (inn)læring gjennom
- Repetisjonsøvinger
- Øvinger som kombinerer ny og kjent kunnskap
Kommentarer
Forslag til noen øvinger på barnetrinnet
- bland bokstaver i ord (sert = tres)
- utelat bokstaver i ord (s¬_te = siete)
- utfylling av dialogbobler (med ordliste)
- spanske-norske ord/uttrykk på 2 sider (sette strek mellom ord/uttrykk)
- koble ord - bilde
- lytte til lærer som leser tall
- lytte til opplesning av tall: skrive tallet med bokstaver
- parøvinger med tall (diktere tall til hverandre)
- lytteøvinger bør brukes regelmessig for 1. å trene opp evnen til å forstå talt språk, 2. å trene opp elevenes uttale
- bruk musikk og repetisjon bevisst.