Læringsmål
Elevene skal kunne
- Hilse og spørre hvordan det går
- Noen franske navn
- En ny fransk sang
- Noe nytt om Frankrike
- Noe om fransk høflighet
Ressurser
- Fremmedspråksenterts nettsider: BBC Primary French. "Hello, how are you?"
- Også: http://www.bbc.co.uk/schools/primaryfrench/en_france_all_flash.shtml
- Velg/lag enkle dialoger som uttrykker høflighet på forskjellig vis og som inkluderer franske navn (gutt/jente) (Monsieur, Madame, Paul, Sophie, bonjour, salut)
- Fremmedspråksenterets nettsider: Amis et compagnie. Nettsted: « La page de Léa ». Exercice 1.
- "La page de Théo »: Un, deux, trois (chanson) ? eller
- BBC Primary French. "Songs": "Hello! How are you?" og "Today's the day"
(http://www.bbc.co.uk/schools/primaryfrench/songs_all.shtml)
Førberedelser
For elev
- Øve på det han/hun har lært hittil
For lærer
- Velg hvilke læringsressurser som skal brukes
- Velg/lag øvingsoppgaver: Øvingsoppgavene bør være varierte men også forutsigbare (gjenkjennelseseffekten)
- Finn/lag kreative og lystbetonte øvingsoppgaver som appellerer til elevenes intellekt og fantasi
- Frankrikekunnskap: Vise kart? Plassere noen byer på kartet? Se på det franske flagget?
Plan for opplegget
- Undervisningen bør starte med repetisjon av kjent stoff
- Innøving av ny kunnskap, uttale av nye ord (med lærer/digitale ressurser, individuelt og i par)
- La elevene få god tid til å øve inn det nye (eks: nye dialoger til de "sitter" og så lage lignende dialoger)
- Bruk fantasien, gi flere og varierte øvinger!
- La elevene få fargelegge en tegning av det franske flagget
- Lær elevene om fransk høflighet. Eks: "I Frankrike er det vanlig å hilse høflig og bruke navnet til den man hilser på. Barna sier De til de voksne, og voksne som ikke kjenner hverandre, sier også De. Det samme gjelder ofte mellom voksne på arbeidsplassen. Hvordan er det i Norge?" (Kilde: C'est chouette. Débutant, s. 19)
- Lær elevene noe nytt om Frankrike (kart/byer/flagg)
Refleksjon og vurdering
Elevene kan selv vurdere sin egen (inn)læring gjennom:
- Repetisjonsøvinger
- Øvinger som kombinerer ny og kjent kunnskap
Kommentarer
Generelt: Forslag til noen øvinger på barnetrinnet:
- bland bokstaver i ord (irtos = trois)
- utelat bokstaver i ord (s¬__pt = sept)
- del opp ord i 2 (bon - jour) (settes sammen igjen)
- utfylling av dialogbobler (med ordliste)
- franske-norske ord/uttrykk på 2 sider (sette strek mellom ord/uttrykk)
- koble ord - bilde
- lytte til lærer som leser tall
- lytte til opplesning av tall: skrive tallet med bokstaver
- parøvinger med tall (diktere tall til hverandre)
- lytteøvinger bør brukes regelmessig for 1. å trene opp evnen til å forstå talt språk, 2. å trene opp elevenes uttale