Det er to modeller for fremmedspråkundervisning på barnetrinnet: progresjonsmodellen og introduksjonsmodellen. Progresjonsmodellen har som mål at elevene skal utvikle gode språkkunnskaper i ett fremmedspråk. Elevene får regelmessig undervisning i fremmedspråket i løpet av ett eller flere år på barnetrinnet, noe som sikrer god progresjon i språkutviklingen. Introduksjonsmodellen har som mål at elevene skal bli kjent med flere språk, og elevene får smakebiter av de forskjellige språkene. En del skoler har løst dette med å gi elevene tre måneder spansk, tre måneder tysk og tre måneder fransk. Sistnevnte modell brukes ved en rekke skoler for å hjelpe elevene med språkvalget på 8. trinn. De fleste av læremidlene det vises til nedenfor er utarbeidet med tanke på undervisning etter progresjonsmodellen.
- Eksempler på undervisningsmateriell spesielt utviklet for å gi smakebiter av språk etter introduksjonsmodellen
- Læremidler til fransk på barnetrinnet
- Læremidler til russisk på barnetrinnet
- Læremidler til spansk på barnetrinnet
- Læremidler til tysk på barnetrinnet
- Læremidler for engelsk, 1.-4.trinn