Min familie

Ordforråd knyttet til familie.

Kort beskrivelse

Elevene skal lære navn på ulike familiemedlemmer samt alder, adjektiv, yrke, arbeidssteder, nyttig ordforråd, enkel setningsbygning og tekstsammenheng med fokus på muntlige ferdigheter; tydelig uttale, gode ferdigheter i å lytte og intonasjon, tale og forståelse.

Elevene skal også skrive en kort tekst om familien deres og mot slutten skal de øve på å presentere teksten for resten av klassen.

Kompetansemål

Språklæring

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

  • skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer
  • presentere ulike emner muntlig
  • bruker grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding

Læringsmål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • forstå og bruke ord til temaet familie
  • lage enkle setninger
  • stille og svare på spørsmål
  • skrive en kort tekst om familie
  • presentere en tekst om familie muntlig
  • vurdere arbeidet sitt

Ressurser

Vedlegg

  • Vedlegg 1: Ordforråd - familien min
  • Vedlegg 2: Ordforråd - fars og mors familie  
  • Vedlegg 3: Grammatikkøvelser - ord og uttrykk                       
  • Vedlegg 4: Ordstilling
  • Vedlegg 5: Stille og svare på spørsmål
  • Vedlegg 6: Nyttige ord og uttrykk

Lenke

Forberedelser

Undervisningsopplegget anbefales etter at elevene har vært gjennom grunnleggende fagstoff om familie. Elevene bør også ha jobbet med relevant grammatikk, f.eks.: personlige pronomen, eiendomsord, nektelse og bøying av verb i nåtid entall (يَعْمَل ، يَذْهَب ، يَسْكُن ، يُحِبّ  )

Lærer

  • tar kopi av vedleggene 1-6 (se Ressurser)
  • finner frem sangen på Youtube (se Ressurser)
  • kopierer Vedlegg 5 og klipper opp oppgave b. til lapper

Plan for opplegget

1. Ordforråd: familien min

  • Elevene lytter til og ser på musikkvideoen fra YouTube (se Ressurser).
  • Læreren skriver familieord på tavla og forklarer deres betydning for klassen.
  • Læreren leser familieordene høyt, elevene lytter og gjentar i kor.
  • Elevene får høre på sangen om igjen.
  • Læreren spør elevene hva de ulike familieordene betyr (muntlig).
  • Elevene jobber med oppgavene i Vedlegg 1 (skriftlig).
  • Læreren viser familieordene i Vedlegg 1 på lerretet for felles gjennomgang i plenum. Elevene bidrar.
  • Læreren sjekker, retter og gir råd og veiledning.
  • Elevene lærer glosene utenat.

2. Ordforråd: fars og mors familie

  • Læreren skriver familieord på tavla og forklarer deres betydning for klassen.
  • Læreren leser familieordene høyt. Elevene lytter og gjentar høyt.
  • Elevene leser familieordene høyt individuelt.
  • Læreren spør elevene hva de ulike familieordene betyr (muntlig).
  • Elevene jobber med oppgaver om familiemedlemmer i Vedlegg 2 (skriftlig).
  • Læreren viser ordene og uttrykkene i Vedlegg 2 på lerretet for felles gjennomgang i i plenum.
  • Læreren sjekker, retter og gir råd og veiledning.
  • Elevene lærer glosene utenat.

3. Grammatikkøvelser: ord og uttrykk

  • Læreren skriver ord og uttrykk på tavla, bøyer dem og forklarer deres betydning.
  • Læreren leser ordene og uttrykkene høyt og elevene gjentar.
  • Læreren ber elevene om å lese og oversette glosene muntlig til norsk.
  • Læreren sier et ord på norsk og ber elevene om å oversette det muntlig til arabisk.
  • Elevene jobber individuelt med Vedlegg 3.
  • Læreren viser Vedlegg 3 på lerretet for en felles gjennomgang i plenum.
  • Læreren ber elevene om å bruke ordene i enkle setninger (muntlig) med utgangspunkt i vedleggene 1, 2 og 3, f.eks.: هٰذا أَبي. أَبي طَبيب.
  • Læreren gir muntlig tilbakemelding.
  • Elevene lærer ord og uttrykk utenat.
  • Læreren diskuterer med elevene hva de skal lære og gjøre til neste gang.

 4. Ordstilling

  • Læreren deler klassen i to grupper. Hver gruppe får et oppgaveark, Vedlegg 4).
  • Læreren leser ordene i den første setningen og oversetter dem sammen med elevene. Deretter lager læreren den første setningen sammen med elevene som eksempel.
  • Elevene leser alle ordene i setningene og oversetter dem muntlig til norsk.
  • Hver gruppe setter seg sammen og diskuterer hvordan de skal skrive ordene i riktig rekkefølge og lage setninger.
  • Læreren deler tavlen i to kolonner og skriver navn på gruppene over de to kolonnene (f.eks. gruppe A og gruppe B).
  • Læreren velger en bestemt setning og ber f.eks. gruppe A om å svare.
  • En elev fra gruppe A leser setningen høyt for klassen.  
  • Deretter er det den andre gruppens (gruppe B) tur til å formulere en setning, osv.
  • Riktig svar gir ett poeng.
  • Læreren retter setningene og ser hvilken gruppe som fikk flest poeng.
  • Hver elev får Vedlegg 4 som leveres som et individuelt arbeid til neste time.
  • Læreren sjekker, retter og gir råd og veiledning.
  • Læreren diskuterer med elevene hva de skal lære og gjøre neste gang.

5. Stille og svare på spørsmål
Gruppearbeid:Individuelt arbeid:

  • Klassen deles i to grupper, A og B.
  • Oppgave a. i Vedlegg 5 blir delt ut til begge gruppene.
  • Elevene leser spørsmålene på arabisk høyt og oversetter dem muntlig til norsk sammen med læreren.
  • Læreren klipper opp spørsmålene skrevet på norsk i oppgave b. i Vedlegg 5 i små lapper, blander dem og legger dem på pulten.
  • En elev fra gruppe A trekker en lapp. Spørsmålet leses og limes på rett plass i oppgave a. Deretter sier eleven spørsmålet på begge språk. Elevene kan hjelpe hverandre med å lage riktig svar.
  • Slik gjør læreren også med gruppe B.
  • Læreren deler tavlen inn i to kolonner, A og B.
  • Hver gruppe får ett poeng for riktig svar.
  • Læreren ser hvilken gruppe som fikk flest poeng.
  • Læreren deler ut begge arkene med oppgave a og b.
  • Elevene svarer på spørsmålene på arabisk og skriver dem i det ledige feltet i oppgave a. (Hvis elevene lurer på hvordan de skal skrive noe på arabisk, bør læreren hjelpe dem grundig på tavla.)
  • Læreren sjekker og retter.

6. Skrive en tekst om familien og presentere den.

Elevene skal trenes til å skrive og presentere en kort tekst om familien deres muntlig.
Når det gjelder Vg2 skal læreren bruke Vedlegg 6 før elevene lager dialogen og skriver teksten. Dette er en ekstra muntlig utfordring (ord og uttrykk). Læreren veileder elevene i hvordan dette skal gjøres:

  • Elevene jobber to og to muntlig med spørsmål og svar om familien. De velger ordene som passer til sin egen familie, og bruker minst ti spørsmål fra Vedlegg 5, og noen setninger fra Vedlegg 4. De bytter på rollene.
  • Elevene lager en dialog (ca. 10-15 setninger).
  • Elevene øver på dialogen de har skrevet (to og to).
  • Elevene fremfører dialogen for klassen utenat.
  • Elevene får tilbakemelding, veiledning og råd for presentasjon.
  • Elevene skriver en kort tekst ut fra dialogen om familien deres (ca. 15-20 setninger). De bruker enkle setninger med tekstbindingsuttrykk i Vedlegg 3, og ordforråd i Vedlegg 2 og 1.
  • Læreren retter teksten og gir tilbakemelding, veiledning og råd.
  • Elevene presenterer teksten for klassen.
  • Elevene får tilbakemelding fra lærer.
  • Læreren skriver nye ord og uttrykk på tavla, bøyer ordene, forklarer de for klassen og følger de samme punktene som over. (Elevene bør få en grundig gjennomgang av setningene i Vedlegg 6).
  • Elevene må bruke noen ord og uttrykk fra Vedlegg 6.
  • Elevene skriver en kort tekst ut fra dialogen og leverer den inn.
  • Læreren retter teksten og gir tilbakemelding, råd og veiledning.
  • Elevene øver og lærer teksten utenat.
  • Elevene presenterer teksten om familien deres uten manus. De bruker PowerPoint (evt. med noen få stikkord), og de prøver å holde seg innen 2-3 minutter. Elevene kan vise familiebilder eller tegne et familietre.
  • Elevene får tilbakemelding på den muntlige presentasjonen.

Refleksjon og vurdering

Uformell vurdering

  • Elevene får muntlige tilbakemeldinger.

Formell vurdering

  • Elevene vurderes med karakter ut ifra individuell muntlig presentasjon og det de har lært.

Oppfølging

Sammenligne arabiske familier med norske familier

  • Læreren bruker to bilder som utgangpunkt for sammenligning, der ett bilde består av far, mor, søster og to brødre og det andre bildet består av far, mor, søstre, brødre, bestefar, bestemor, onkler, tanter, fettere og kusiner.
  • Læreren deler elevene i to grupper.
  • Den første gruppen ytrer enkle setninger om det første bildet
  • Den andre gruppen ytrer enkle setninger om det andre bildet

Her er det snakk om sammenligning uten sammenligningsord. For sammenligning kan elevene bruke enkeltord som لٰكِنْ .
Læreren kan også snakke litt om kultur og økonomiske forhold.

Idé og utarbeidelse

Afrah Ghalion, Stavanger katedralskole, © Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 12:33 - Sist endret 8. juni 2021 13:09