Det arabiske alfabetet

Muntlige ferdigheter og likheter mellom lyder i arabisk, norsk og engelsk

Kort beskrivelse

I dette undervisningsopplegget legges det opp til et intensivt og variert arbeid med det arabiske alfabetet, dvs. uttale av alle lydene til de arabiske bokstavene og korte og lange vokaler. Den muntlige ferdigheten (lytting og uttale) er i fokus.

Kompetansemål

Språklæring

  • utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket
  • undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring

Kommunikasjon

  • bruke språkets alfabet og tegn
  • kommunisere med forståelig uttale
  • bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet

Læringsmål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • bokstavtegnene i sine ulike former
  • identifisere bokstavlydene
  • identifisere korte og lange vokaler i skrift
  • gjenkjenne lyden av bokstaver med kort og lang vokal

Ressurser

Vedlegg

Lenke

Forberedelser

Læreren tar kopi av vedleggene 1-7 (se Ressurser) og finner frem ressursene fra Internett.

Plan for opplegget

1. Det arabiske alfabetet – introduksjon (Vedlegg 1)

  • Lærer gir en enkel muntlig introduksjon av det arabiske alfabetets form, navn, fonetikk og lyd (Vedlegg 1 kan brukes).
  • Elevene får høre på alfabetsangen Song of Letters (se Ressurser). Elevene vil kjenne igjen mange av lydene fra både norsk og engelsk. Det anbefales at eleven hører sangen daglig, spesielt de første ukene.
  • Læreren jobber grundig på tavla der han/hun skriver og leser en form av bokstaven, f.eks. ب med navn, lyd, fonetisk symbol og noen nøkkelord (på norsk/engelsk) eller forklaringer som kan hjelpe elevene med å koble fonem (lyd) til grafem (bokstav).
  • Bokstavene skrives med sine ulike former: isolert, i begynnelsen, mellom to bokstaver eller i slutten av ord (bokstavkunnskap og kjennetegn), f.eks.: 
    ــب    ــبــ    بــ    ب
  • Læreren kan med fordel bruke fargetusjer for å vise og tydeliggjøre hvordan bokstaven trekker seg sammen med enten forrige, følgende bokstaver eller begge sider.
  • Læreren leser bokstavene i Vedlegg1. Elevene lytter for å identifisere bokstaven og dens lyd og gjentar så i kor. Deretter leser elevene bokstavene etter tur og får tilbakemelding.
  • Vis illustrasjonen av hvor i munnhulen de arabiske lydene blir uttalt (se Ressurser).
  • Elevene jobber med bokstaven ب, i oppgave c og e, s. 24 (se Læreverk under Ressurser). De setter ring rundt bokstaven og setter kryss for bokstavens posisjon. 
  • Læreren forklarer og demonstrerer bokstavlyder med sukūn, deretter med korte og lange vokaler som utgangspunkt for øving av muntlige ferdigheter. Det brukes god tid på hver enkelt bokstav.
  • Elevene jobber med oppgave b og d, s. 24 (se Læreverk under Ressurser).
  • Læreren minner elevene om 
    a.    at arabisk har et en-til-en forhold mellom lyd og bokstav
    b.    å lese første bokstav deretter kort vokal
    c.    å lese første bokstav deretter lang vokal
    d.    at: fatḥā + ’alif (ā) = ā 
    ḍamma + wāw (ū, w) = ū, w
    kasra + yā’ (y, ī) = y, ī
  • Det kan være lurt å bruke tid på enkelte utfordrende bokstaver og lyder, f.eks.: ص ، ض ، ط ، ظ ، ق   ح ، ع ، غ ، 

Her er det viktig at elevene kan forskjellen mellom lydene. Man bør fokusere på klar uttale fra første stund. Bruk gjerne god tid på lytting.

2. Utfordrende bokstaver (Vedlegg 2)

  • Etter at elevene har lært standardlydene, kan de begynne å arbeide med lyder som ligner og som derfor kan være vanskelige å skille fra hverandre, f.eks.: س   og ص    
  • Eleven lytter til lærer eller nettressurs (The Alphabet with mouth and muscles), forsøker å differensiere mellom lydene og gjentar. 
  • Læreren deler ut arket med ord som begynner med lignede lyder (Vedlegg 2).
  • Læreren leser et ord som har en lyd, f. eks.:   .ص Elevene setter ring rundt ordet de hører 

3. Miks og match (Vedlegg 3)

  • Elevene får utdelt Vedlegg 3 og skal finne ut hvilke lyder og bokstavtegn som hører sammen ved å sette strek mellom bokstav og fonetisk symbol.

Denne oppgaven vil hjelpe eleven til å huske hvordan bokstavtegnet ser ut og til å koble bokstav og lyd. 

4. Alfabetsang (Vedlegg 4a og Vedlegg 4b)

  • Læreren leser alfabetet to ganger, eller bruker alfabetsangen (Song of Letters).
  • Elevene lytter og fyller ut bokstavene som mangler i Vedlegg 4a.
  • Elevene sjekker resultatet sitt med fasiten i Vedlegg 4b.

Variasjon: Elevene kan også klippe opp bokstavene i Vedlegg 4b til lapper, blande dem og forsøke å plassere dem over riktig rute under opplesningen.

5. Kort og lang vokal (Vedlegg 5)
Oppgave 5a: 

  • Klassen deles i to grupper.
  • Læreren deler ut lapper med bokstaver (Vedlegg 5a) til gruppene. Begge gruppene får de samme bokstavene.
  • Gruppe 1 velger en bokstav og leser den med kort vokal to ganger.
  • Gruppe 2 tegner riktig kort vokal som mangler over eller under bokstaven. 
  • Læreren sjekker svaret og setter poeng på tavla til gruppen som vant runden.
  • Bokstaven som er lest legges til side og rollene byttes: Gruppe 2 leser og gruppe 1 tegner, osv.

Deretter arbeides det på samme måte med lange vokaler.

Oppgave 5b:

  • Læreren leser ett og ett ord høyt, sakte og tydelig. 
  • Elevene lytter, gjentar og setter de korte vokalene over eller under ordet.

6. Lesestrategier (Vedlegg 6) 
I denne aktiviteten legges det opp til lesing av bokstavlyd med kort og lang vokal, stavelser, stavelsesdeling og avkoding av korte og lange ord (læreren forklarer at ordet kan deles i to eller tre stavelser). 

  • Elevene får utdelt den sammenhengende teksten i Vedlegg 6.
  • Lærer veileder i lesingen av teksten. Elevene får hjelp til:
    ​​​​​​​å huske bokstavene i sine ulike former
    å huske og forstå lyder til bokstaver 
    avkode lyd av konsonant (lærer forklarer hva sukūn ْ betyr)
    å avkode lyd av konsonant med korte eller lange vokaler
    å avkode stavelser (mer effektivt enn å lese enkeltlyder)
    å avkode lyd av bokstav satt sammen til kort eller langt ord 
    å øke lesehastigheten

7. Hvilken bokstav mangler? (Vedlegg 7)

  • Elevene får utdelt Vedlegg 7 (Elevark).
  • Læreren leser ett og ett ord to ganger.
  • Elevene får høre et ord og fylle ut bokstaven som mangler.
  • Eleven må legge merke til hvilken form av bokstaven som må brukes i denne oppgaven.
  • Elevene sjekker eget resultat med Fasit og får veiledning fra lærere ved avvik.

8. Bildeoppgave (Vedlegg 8)

  • Elevene får utdelt Vedlegg 8 og skal sette sammen oppgitte bokstaver i riktig rekkefølge slik at de danner et ord som passer bildet. 
  • Elevene leser ordene de har kommet fram til for sjekk av lærer.

Refleksjon og vurdering

Oppgavene i vedleggene 3, 4 og 6 kan eventuelt benyttes som mindre tester på læring. 

Uformell vurdering

  • Elevene får muntlige tilbakemeldinger.

Formell vurdering

  • Elevene vurderes med karakter ut ifra individuell muntlig presentasjon og det de har lært.

Idé og utarbeidelse

Afrah Ghalion, Stavanger katedralskole, © Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 12:33 - Sist endret 8. juni 2021 13:09