Kort prosjektbeskrivelse
Nattland skole har per 2007 ca. 500 elever som fordeler seg fra 1.-10. klasse. Elevtallet på skolen er stadig økende. Skolen regnes som en av byskolene i Bergen kommune.
Nattland ønsker å satse spesielt på en styrking av elevenes språkkompetanse, og fra høsten -05 til våren -07 deltok skolen i prosjektet "Tidlig start med 2. fremmedspråk" i regi av Telemarkforskning og Utdanningsdirektoratet. Elevene på mellomtrinnet fikk da undervisning i enten tysk, fransk eller spansk.
Skolens satsning på språk har ført til at korte økter med 2. fremmedspråk har blitt integrert og knyttet til ulike tema i ikke-språkfag. Elevene har blant annet lært seg korte dialoger, navn på klær, tall, farger, alder, å hilse, navn på familiemedlemmer og litt geografi. Som en videreføring av denne språkundervisningen, og for å bidra til å øke språkkompetansen og motivasjonen hos elevene ytterligere, ønsker skolen nå å prøve ut CLIL-basert opplæring med fremmedspråk i andre fag. Høst -07 ble skolen engasjert i et prosjekt i regi av Fremmedspråksenteret, der skolen skal være med og prøve ut CLIL som undervisningsmetode i samfunnsfag. Høst -08 vil skolens 7. klasser få noe av samfunnsfagundervisningen på engelsk. Temaet for undervisningen vil være "Vikingtiden".
Mål for prosjektet
- Å fremme elevenes interesse for språk
- Å gi elevene læringsstrategier for innlæring av språk
- Å styrke elevenes språkkompetanse
- Å motivere elevene til å lære språk
- Å gi elevene interkulturell forståelse
Periode
Vår 2008 - vår 2009
- Delrapport januar 2009 (pdf)
- Eksempel på PPT (.pps)
- Delrapport 2007/2008