Bilingval undervisning (CLIL) i historie på engelsk og tysk på 8. trinn

Kort prosjektbeskrivelse

Den tyske skole i Oslo har lang erfaring med undervisning i og på flere språk. Elevene vokser opp flerspråklig og har som regel norsk og tysk som morsmål.

En systematisk oppbygging av et tilbud i bilingval historie tysk / engelsk er ønsket fra lærere såvel som fra elever og foreldre på Den tyske skole i Oslo. Med skoleåret 2006/2007 starter skolen med bilingval undervisning tysk/engelsk i historie. Det er planlagt at denne undervisningen begynner med 6. klasse og fortsetter til og med 12. klasse. Alle klassetrinn som i dag er høyere enn 6. klasse vil først begynne med bilingval undervisning i 10. klasse.

Et slikt omfattende langtidsprosjekt er tidligere ikke gjennomført i Norge og kan gi ny innsikt i bilingval undervisning og differensiert undervisning. Undervisningsopplegget følger tyske læreplaner i faget med tydelig overføringsverdi til norske klasser som følger norske læreplaner (LK06)

Språk 

  • Tysk og engelsk

Tema

  • The Industrial Revolution

Mål med prosjektet

Hovedmål ved prosjektet er å utvikle et undervisningskonsept for bilingval undervisning med overføringsverdi til norsk skole. For å kunne utvikle et slikt konsept må vi finne svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke temaer er spesielt godt egnet
  • Hvilke metodiske fremgangsmåter passer undervisningen?
  • Hvilket materiell er tilgjengelig og fordelaktig?
  • I hvor stor grad er disse vurderingene kompatible med påfølgende klassetrinn eller andre skoler?

Publikasjoner

  • Delrapport (pdf) 2008/2009 (pdf)
  • En utvidet rapport publiseres i Fokus på språk i 2009.
  • Se også beskrivelse av CLIL prosjekter på 6. og 7. trinn ved Den tyske skole HER

Kontakt

info@fremmedspraksenteret.no

Publisert 19. feb. 2020 16:04 - Sist endret 1. feb. 2021 07:52