Læring og opplæring forutsetter språk og språklig praksis: Det er gjennom samtale, lesing og skriving at mennesket utvikler sin kunnskap. Satsinga Språk i opplæringa har ambisjoner om å få synliggjort den rollen språk og kunnskap om språk spiller i dagens komplekse samfunn, og styrke samarbeid på tvers av språk og fag både innafor forskning og utdanning.
Satsinga Språk i opplæringa samler høgskolens brede kompetense av forskere og undervisere med ulik bakgrunn og faglig innretning: forskere og undervisere som jobber med språk, litteratur og kultur innafor norsk/nordiske språk, engelsk, fransk, spansk, tysk, samt didaktikere, pedagoger, spesialpedagoger, småbarnsvitere osv.
Språk i opplæringa inkluderer både forskning og utdanning. Forskningsdelen samordnes av ELLA-programmet (Education Literature Language), og utdanningsdelen ledes av STAS (Språkutdanning på tvers av språk). Språk i opplæringa utvikler dessuten en språklab som skal bistå i både forskning og utdanning. I satsningsområdet inngår også HiØs arbeid som Nasjonal tilbyder av fremmedspråk (tysk, fransk og spansk) i grunnskolelærerutdanningen for trinn 5–10.
En felles styringsgruppe koordinerer satsinga i sin helhet.
Kontakt:
ELLA: Ida Larsson
STAS: Kristin Hagemann og Jessica P. B. Hansen
Språklaben: Jessica P. B. Hansen
Nasjonal tilbyder: Berit Grønn