English version of this page

Språkkompetanser

Innafor temaområdet Språkkompetanser undersøkes ulike sider ved menneskets språkevne i førstespråk, andrespråk og fremmedspråk med fokus på grammatiske spørsmål (dvs. fonologi, morfologi, syntaks og pragmatikk), ordforråd, og den tidlige lese- og skriveopplæringa. Didaktiske perspektiver inngår som en gjennomgående del. I temaområdet undersøker vi  for eksempel hvordan språkkompetanser kan variere mellom ulike talere med tanke på språklig og dialektal bakgrunn, gruppetilhørighet, lese- og skriveferdighet, og andre individuelle faktorer slik som språkvansker eller språkbruk gjennom livet.

Utgangspunktet vårt er at flerspråklighet er det normale, og studier av flerspråklighet er sentralt i temaområdet. Viktige spørsmål er for eksempel hvordan språk utvikles som førstespråk og senere lærte språk, hvordan språkkompetanser og utviklingstrekk er like på tvers av ulike språk, og hvordan man best kan undervise i eller legge til rette for flerspråklig språklæring.

I arbeidet inkluderes både tale og skrift og både variasjon mellom språk og innafor samme språk. Også språket til de minste barna i barnehagen omfattes av temaområdet, og lese- og skriveutvikling gjennom hele skolegangen.

Noen aktuelle forskningsspørsmål som kan nevnes som eksempel, er:  

  • Hvordan kan grammatikken variere mellom talere av samme språk og hvordan kan variasjonen forklares?
  • Hvordan læres nye språk sammenlikna med førstespråksinnlæring? 
  • Hvordan lærer voksne språk sammenlikna med barn og unge? 
  • Hvordan undervise/tilrettelegge for best språklæring og -utvikling? Hvordan kan flerspråklighet utnyttes som en ressurs for språklæring i klasserommet?
  • Hvordan henger kunnskap om språk sammen med holdninger til språk, hos studenter og lærere og andre som jobber med barn og unge?
  • Hvordan påvirker innføringa av omfattende digitale verktøy (inkl. språkmodeller) i skolen barn og unges læring og utvikling når det gjelder lese- og skriveutvikling, læringsprosesser, tekstprosesser og samhandling?

Temaområdet Språkkompetanser ses i tett sammenheng med STAS, spesielt med tanke på forskning på og utvikling av våre egne utdanningsløp.

Kontakt: Åshild Søfteland

 

Publisert 20. jan. 2021 13:24 - Sist endret 11. mars 2024 23:15