Det er forsket en del på tospråklighet hos barn, for eksempel når det gjelder ordforråd, uttale og syntaks. Men hva med tanker - eller konseptualisering? I doktorgradsprosjektet mitt har jeg sett på hvordan barn som vokser opp med to språk samtidig, ikke bare lærer å snakke, men også å «tenke» ulikt på de to språkene sine. Men hvordan kan man egentlig måle tanker (eller kan man det)? På dette seminaret forteller jeg om hvordan man kan måle språklig oppmerksomhet med en blikksporer (eye-tracker), og om hvorfor slik forskning er viktig, ikke bare for selve forskningsfeltet, men også for samfunnet, inkludert politikere, lærere og foreldre. I første halvdel av seminaret forteller jeg om selve tospråklighets-studien, og i andre halvdel forteller jeg mer om blikksporing/eye-tracking som metode, hva det kan brukes til og hvorfor det kan være nyttig for språkforskere.
Hanna Andresen er PhD-student ved MultiLing - Senter for flerspråklighet på Universitetet i Oslo. Hun har akkurat avsluttet en studie om tospråklighet på et konseptuelt nivå hos tospråklige engelsk-norske barn, og har i den forbindelse gått fra å være en teknologisk analfabet til å gjennomføre en avansert blikksporings-studie. Tidligere har hun undervist i norsk som andrespråk i voksenopplæring, jobbet flere år som lektor i Osloskolen og undervist på årsenheten i norsk som andrespråk ved Universitetet i Oslo.
Arrangør: Språk i opplæringa, Språklaben
Kontakt: Jessica P. B. Hansen