Ph.d.-kurs i Digitalisering og inkluderende praksiser

HiØ arrangerte et vellykket ph.d.-kurs om digitalisering og inkluderende praksiser, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet.

I Kunnskapsdepartementets nye Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole legges det stor vekt på betydningen av digitaliseringen som foregår i samfunnet. Strategien foreslår for eksempel språkteknologier som inkluderende tiltak og viser til bruken av inkluderende teknologier og tilpassede digitale hjelpemidler som positive bidrag. Samtidig er inkludering noe som ikke forekommer av seg selv. Med begreper som inkludering følger spørsmål om hvem som inkluderer hvem og hva noen skal inkluderes i. I et tverrfaglig ph.d.-kurs om digitalisering og inkluderende praksiser har vi utforsket nettopp denne balansegangen.

Samarbeid mellom INN og Høgskolen i Østfold

Ph.d.-kurset Digitalisering og inkluderende praksiser ble arrangert av Kristin Vold Lexander ved Høgskolen i Innlandet og Jessica P. B. Hansen fra satsningsområdet Språk i opplæringa ved Høgskolen i Østfold. De to oppdaget at de hadde felles interesser gjennom arbeidet sitt som hhv. postdoktor og doktorgradsstipendiat ved MultiLing - Senter for flerspråklighet ved Universitetet i Oslo. I dette kurset tar de arbeidet sitt videre og inviterer studenter og andre interesserte til å utforske nettopp inkluderingens kompleksitet i samspill med digitaliseringens mange fasetter. Kurset var akkreditert ved INN.

Spennende gjesteforelesninger

I kurset fikk vi to gjesteforelesninger, en ved professor Jim Cummins som er godt kjent for forskningen sin på flerspråklighet. I innlegget fortalte han blant annet om teknologi som ble tatt i bruk for å støtte flerspråklige barn i utviklingen av både engelsk som andrespråk og utviklingen av faglige ferdigheter parallelt. I tillegg til at teknologien kunne være en ressurs ved riktig bruk i skolen, erfarte lærere at de samme ressursene kunne bidra i samarbeidet mellom skole og hjem.

Den andre gjesteforelesningen ble holdt av professor Ingeborg Krange ved IKT og læring på Høgskolen. I forelesningen fortalte hun om nybrottsarbeidet som gjøres i disse dager i høgskolens prosjekt AI4AfL der kunstig intelligens utvikles til bruk i formativ vurdering. Kranges presentasjon hadde flere nivåer, der hun både forklarte teknologien som benyttes og prinsippene bak dette, presenterte funn fra forskningen og innlemmet tilhørerne i forskningsprosessen - viktige innsikter for den som lærer å forske.  

Krange er glad for ha vært en del av det veldig interessante ph.d.-seminaret Digitalisering og inkluderende praksiser, forteller hun. – Seminaret var godt strukturert og faglig innrammet av forsker Kristin Vold Lexander og førsteamanuensis Jessica P. B. Hansen. Jim Cummins ga dessuten en svært god faglig presentasjon om bruk av digitale ressurser til inkludering av elever med ulike språkbakgrunner i skolen. Seminaret hadde også lagt opp til god stipendiatinvolvering der stipendiatene blant annet presenterte sine arbeider for tilbakemelding og diskusjon. Det var en sterk stipendiatgruppe som deltok aktivt og stilte spørsmål til foreleserne, forteller Krange.

Konferanse med samme tema 28. november

I 2022 gjennomførte Lexander og Hansen et forskerseminar med samme tema. Seminaret ble gjennomført med støtte fra satsningsområdet Det digitale samfunnet og det NFR-finansierte forskningsprosjektet DigiMulti. Vi er veldig glade for å ha gjennomført ph.d.-kurset, forteller Lexander, hvis alt går som planlagt, skal vi ha et tilsvarende til neste år. I mellomtiden forbereder forskerne seg til neste arrangement som blir i Halden 28. november. Vi gjentar suksessen, forteller Hansen, og gjennomfører en tilsvarende konferanse i Halden. Temaet er jo absolutt fortsatt relevant.

 

Emneord: digitalisering, flerspråklighet, inkludering
Publisert 18. okt. 2023 10:36 - Sist endret 18. okt. 2023 14:11