Kreativitet i en liten koffert

Fikk strategiske midler til utviklingsprosjekt om etisk, kritisk og kreativt arbeid med litteratur i barnehagen.  

Kevin Bøe Magnussen skaper en estetisk leseopplevelse for medstudenter, faglærere og besøkende barn, i samarbeid med Mads Carlsen Møklegård, Disjah Louhbi og Martine Andrea Larsen. De har smykket kofferten med en stjerne (som avbildet) for å gjøre kofferten til et blikkfang. De utfordrer hva bok-kofferten kan romme: her kommer det både frem såpebobler og ulike musikkinstrumenter.

Kevin Bøe Magnussen skaper en estetisk leseopplevelse for medstudenter, faglærere og besøkende barn, i samarbeid med Mads Carlsen Møklegård, Disjah Louhbi og Martine Andrea Larsen. De har smykket kofferten med en stjerne (som avbildet) for å gjøre kofferten til et blikkfang. De utfordrer hva bok-kofferten kan romme: her kommer det både frem såpebobler og ulike musikkinstrumenter.

Gjennom studieåret 2023/2024 har andretrinn ved barnehagelærerutdanningen deltatt i prosjektet BOOKK, Barnehagelærerstudenters Opplevelse og Oppdagelse av Kreativiteten i bokKoffert. Formålet til prosjektet er å styrke det tverrfaglige samarbeidet på barnehagelærerutdanninga og samtidig å gi studenter og faglærere forståelse for hvordan arbeid med bok-koffert kan bidra til å styrke kommende barnehagelæreres etiske, kritiske og kreative arbeid med litteratur i barnehagen. Dette igjen bidrar til barns språkutvikling, forteller prosjektledere Hege Cathrin Sennerud og Christina Berg Tveitan.

Kreativitet i en koffert

Som en del av det praktiske arbeidet får hver studentgruppe utdelt en papp-koffert som de, sammen med faglærere, medstudenter og barnehager, skal fylle med innhold som bidrar til å gi barn litteraturopplevelser i barnehagen. Samtidig som mer innhold kommer til i kofferten, utvikler både studenter og faglærere kunnskap om ulike sider ved det å bruke bokkoffert som en del av sitt pedagogiske arbeid. Blant annet skal man gjøre kritiske refleksjoner omkring valg av litteratur, barns medvirkning og bruk av materialer i en estetisk opplevelse. Formidling og dramatisering inngår også som en del av arbeidet med bokkofferten. Studentene kan også ta med kofferten ut i praksis, slik at også innspill fra barn og voksne i barnehagen kan trekkes inn i BOOKK.

En av studentene som har utforsket bok-kofferten gjennom praksis er Diellza Bicurri. Sammen med fire medstudenter har hun valgt at innholdet i deres bok-koffert skal ta utgangspunkt i bildeboka Den lille larven aldrimett av Eric Carle. Hun forteller at bok-kofferten ble benyttet som et pedagogisk verktøy for å integrere faglig innhold i hennes praksisperiode. I tillegg til den fysiske bildeboka inneholdt kofferten ulike første -og andrehåndserfaringer, i form av konkreter som var relevante for bokas motiv. Bicurri brukte bok-kofferten under en samlingsstund sammen med alle barna på avdelingen. Hele barnegruppa ble engasjert, så dette ble en opplevelse for både store og små, forteller Bicurri. Gjennom leseopplevelsen var vi lekende, nysgjerrige, utforskende, stimulerende og fanget opp i samspill med hverandre. Kofferten ble stående på avdelingen etter samlingsstunden, og etterpå utforske barna den videre og ble inspirert til ny lek. Vårt arbeid med bok-kofferten kan avspeile vårt syn på barnet og vår tilnærming til pedagogisk praksis, forklarer Bicurri.

Det er spennende å utforske de pedagogiske og tverrfaglige mulighetene bokkoffertene inviterer til, forteller Wanja Marie Lodalen Waler, høgskolelektor og faglærer i kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet. Hun forteller at studentene selv har valgt ut ulike barnebøker ut fra gitte kriterier som de har jobbet med i kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk. Deretter har de tatt med seg litteraturen videre i neste studieemne, altså kunst, kultur og kreativitet. Litteraturen har slik sett vært med gjennom barnehagelærerstudentenes danningsreise, gjennom tekstkulturelle forståelser og meningsskaping, til det estetiske og kultur- kunstfaglige, forteller hun.

Flerfaglighet står sentralt

Flerfaglighet er en sentral side ved barnehagen og noe vi ser i hvordan utdanningen er bygget opp av kunnskapsområder. I BOOKK har dette blitt utfordret ytterligere ved at alle tre kunnskapsområdene studentene møter på andretrinn i utdanningen (Språk, tekst og matematikk, Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet), er med i prosjektet. Prosjektet bidrar til å styrke samarbeidet mellom faglærere og gi faglærerne innblikk i kunnskapsområder utenfor sine egne, blant annet gjennom samtaler om arbeidsmåter og felles utforsking i prosjektets arbeidsgruppe. Prosjektet BOOKK har hjulpet oss med å trenge gjennom fagene som isolerte enheter, og vi er blitt mer oppmerksomme på skillene, forklarer Waler. I stedet for å se på fagene som isolerte enheter, ser vi på kompleksiteten i det å formidle litteratur. Det oppstår mange måter å møte, skape og formidle litteratur med og for barn, forteller hun.

Støtte fra satsningsområdet Språk i opplæringa

Prosjektet ble gjennomført med støtte fra satsningsområdet Språk i opplæringa, Språkutdanning på tvers av språk. Språk i opplæringa er et av to strategiske satsningsområder ved Høgskolen i Østfold. Midlene fra satsningsområdet var avgjørende for oppstart inneværende studieår, forteller prosjektlederne. Gjennom arbeidstimene vi fikk til prosjektet, har vi blant annet kunne opprette en arbeidsgruppe som har hatt ansvar for gjennomføringen og sikre en sammenheng i prosjektet. Timene resulterte også i en workshop, der faglærere gjennom en praktisk tilnærming utforsket ulike former for videreføring og utvikling av prosjektet.

Publisert 19. mars 2024 09:36 - Sist endret 19. mars 2024 09:36