Det digitale samfunn ble etablert i 2018 med bakgrunn i eksisterende forskningsgrupper og pågående prosjekter, og inkluderer i dag forskere fra alle HiØ sine fakulteter i tillegg til regionale, nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere. Mer enn 30 doktorgradsstipendiater er tilknyttet satsingen gjennom ulike prosjekter. Basert på dette brede tilfanget av forskning fundert i fakultetenes sterke fagmiljøer og høgskolens strategisk innsats for å styrke forskning som kan møte samfunnets framtidige behov har HiØ et sterkt faglig fundament for å etablere et interdisiplinært ph.d.-program i Digitalisering og samfunn. Søknad om akkreditering av dette programmet ble sendt til NOKUT i oktober 2021.
Forskningsperspektiver og målsettinger
Med bakgrunn i kritiske og tverrfaglige perspektiver fra de fire fagdisiplinene (utdanning; helse og velferd; teknologi; arbeid) utforsker Det digitale samfunn digitaliseringsprosesser fra tre ulike perspektiver:
- Digitale teknologier og materialiteter
- Aktiviteter og praksiser
- Sosiale og organisatoriske kontekster.
Disse perspektivene utgjør selvstendige forskningsfelt, ofte assosiert med ulike akademiske disipliner. Det digitale samfunn bygger på slike fagspesifikke innsikter i utviklingen av en tverrfaglig tilnærming der samfunns- og naturvitenskapelige forståelser av digitalisering utfyller hverandre. Med dette ønsker vi å oppnå en dypere og mer helhetlig forståelse for digitaliseringens gjennomgripende transformasjon av samfunnet, og med dette bidra til ny kunnskap som kan brukes til å løse eksisterende og kommende samfunnsutfordringer.
Basert på denne tilnærmingen har Det digitale samfunn som målsetting å:
- undersøke og utvikle digitale verktøy og teknologi som tas i bruk i ulike yrker og i samfunnet generelt - muliggjørende teknologi
-
analysere konsekvensene av den teknologidrevne utviklingen som samfunnet tar del i gjennom digitalisering - gjensidig påvirkning og samspill mellom teknologi- og samfunnsutvikling
Samfunnsrelevans og fremtidige utfordringer
Teknologisk nyvinning eskalerer og vil være avgjørende for en bærekraftig utvikling av samfunnet. Vi trenger derfor økt kunnskap om hvordan digitalisering kan endre, har endret og vil endre samfunnet vårt. Behovet for å kritisk evaluere og tilrettelegge for denne utviklingen fordrer ny, tverrfaglig kompetanse på muliggjørende teknologi, etiske aspekter og samspillet med samfunnet innen store og viktige sektorer som utdanning, helse og velferd og arbeidsliv.
Les mer om de fire tematiske domenene som utgjør Det digitale samfunn:
DigiEd: utdanning og læring
DigiHealth: helse og velferd
DigiTech: anvendt informasjonsteknologi
DigiWork: arbeid og organisasjon