As part of his PhD-project Anders Dechsling and colleagues recently published an article where they have reviewed available evidence on the use of Virtual Reality in interventions for autistic children. Together with researchers from the research group DeveLeP at Østfold University College and international collaborators, Dechsling found that there were a lot of studies investigating VR-interventions for autistic children. However, none of them utilize interventions with the most support in the research literature.
Aktuelle saker - Side 4
E-helse kan løse noen av utfordringene som helsetjenestene står overfor. Men uten ledere som skaper rom for involvering og opplæring av de ansatte, vil gevinsten utebli.
Det er faktisk noe personer som skal jobb med å forsvare og sikre organisasjoner mot nettangrep må prøve å forstå. Det trengs med andre ord mer enn kompetanse på programmering for å avsløre såkalte hackere. Høgskolen i Østfold med fler har nå fått gjennomslag for et stort EØS prosjekt som skal sikre denne kompetansen hos nettsikkerhetspersonell.
En ny doktorgradsavhandling viser at det er viktig å identifisere elever som er i risiko for å utvikle matematikkvansker tidlig på første trinn, og dermed sette inn riktig støtte. Det er også viktig at elever som strever i matematikkfaget får hjelp som varer over tid.
Programmering har blitt en del av matematikkundervisningen i skolen. Men hvilke utfordringer gir dette for lærerne? En fersk doktorgradsavhandling ved Høgskolen i Østfold viser at dersom undervisningen er lagt opp på rett måte kan gevinsten bli stor.
Det viser funn i forskningen til Irina Engeness ved Høgskolen i Østfold som presenteres i artikkelen: Teacher facilitating of group learning in science with digital technology and insights into students’ agency in learning to learn.
– Det viser at interessen og rekrutteringsgrunnlaget til en fremtidig doktorgradsutdanning ved Høgskolen i Østfold er stor, sier rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen. Forrige uke fikk han se nærmere på ett av prosjektene som er sentral i satsingen «det digitale samfunn» ved høgskolen; bruk av VR for barn med autisme.
Fra fredag 17. januar kan publikum oppleve historiske Gjellestad online, og få vite mer om undersøkelsene og resultatene fra skipsgraven og omgivelsene rundt.
I 2021 tar Høgskolen i Østfold i bruk nye lokaler som nå er under oppføring ved siden av Smia i Fredrikstad. Den store nye bygningen vil i 3. etasje gi plass både til Idrettsmedisinsk testlaboratorium og et topp moderne Senter for simulering og innovasjon.
Teknologiske hjelpemidler med bruk av Virtual Reality gir personer med autisme muligheten til å trene på sosiale ferdigheter i trygge og virkelighetsnære omgivelser. Dette forskes på ved Høgskolen i Østfold.
– Engasjement er en viktig forutsetning for læring, og videoer er et av de mest sentrale verktøyene for å styrke studentenes engasjement i nettbasert læring, skriver Irina Engeness og Magnus Nohr fra Høgskolen i Østfold i en forskningsartikkel publisert i CEUR Workshop Proceedings.
Aldri ført har vi hatt tilgang til så mye informasjon som vi har nå. Man kunne kanskje tenke seg at dette førte til at vi alle fikk mer, og bedre, informasjon, men det er ikke nødvendigvis tilfellet.
NY FORSKNING. Forestill deg at jeg kan få deg til å gjøre det jeg ønsker at du skal gjøre, uten at du vet at jeg er involvert. Jeg tilpasser bare informasjonen du får, og også hvordan og når du får den. Jeg endrer litt på fremstillingen av valgalternativene du har, og bruker min kunnskap om dine tilbøyeligheter og svakheter til å lede deg akkurat dit jeg vil.
The 23 applications received at the end of last year have been evaluated and it has been decided to support 7 PhD positions relevant for “The Digital Society”. Decision letters have now been sent to all applicants together with the external project evaluations.
Tidlig i september ble det etterlyst prosjektbeskrivelser for stipendiatløp relevant for ph.d.-satsingen. Det ble mottatt hele 23 søknader innen fristen 1. november 2018 hvorpå fungerende rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen skrev «Det er et imponerende antall, gitt en forholdsvis kort frist og nokså omfattende krav» i rektoratets blogg.
Fiktive autistiske personer på film og TV blir ofte overforenklet og overdrevent portrettert. Dette kan føre til forsterkning av negative holdninger og økt stigmatisering av personer med denne diagnosen.
Nyhetsmediene har kommet mye lengre med digitaliseringen enn dokumentarfilmskaperne, viser fersk doktorgrad. Men innovasjonen i nyhetsmediene kan hemmes hvis man ikke stadig trekker til seg teknologinerder og lar dem gløde.
Høgskoleledelsen ber forskningsmiljøene ved HiØ om å utarbeide prosjektbeskrivelser som kan danne grunnlag for stipendiatløp.