The idea that technologies can change moral beliefs and practices is an old one. But how, exactly, does this happen?
Aktuelle saker - Side 2
For at vi skal forstå hvordan digitaliseringen påvirker barn og unge må det forskes mer på tvers av fagområder. Samtidig som fokuset på de etiske aspektene må skjerpes.
Forskere fra Høgskolen i Østfold har sett på bruken av egenproduserte konkreter som kan brukes i matematikkundervisningen i skolen. Engasjementet fra lærerne som har deltatt i prosjektet har vært svært positiv.
Kortene, som er testet ut på lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold, har vist seg å være morsomme og effektive.
Digitalisering er introdusert som en av løsningene på fremtidens helsetjenesteutfordringer knyttet til økende etterspørsel og begrenset tilgang på ressurser.
Dårlig humør kan være smittsomt og er derfor upassende når vi skal samarbeide med andre. Det å være i for godt humør kan også være uheldig, dersom det påvirker hvor godt man evner å være analytisk i alvorlige situasjoner. Som for eksempel når man etterforsker et cyberangrep.
Elever ønsker flere og raskere tilbakemeldinger på tekster de skriver. Et forskningsprosjekt i ungdomsskolen tyder på at elever kan skrive bedre tekster, om de får tilbakemeldingene fra et dataprogram basert på kunstig intelligens.
Den 30. mars ble det arrangert et seminar for alle forskergrupper og forskere ved Høgskolen i Østfold som forsker på temaer innen digitaliseringen av arbeidslivet.
I fremtiden kan man forestille seg at roboter kan overta en del av oppgavene som skal løses i helsetjenesten. Men nåværende forskning viser at langt fra alle oppgaver kan uten videre erstattes av en robot.
I forbindelse med de tragiske terrorhandlingene som rammet Norge i 2011 ble behovet for beredskapsplaner ved store kriser synliggjort. Likevel viser en fersk studie at over halvparten av legevaktene som deltok ikke har en plan for tilkalling av personell i sine beredskapsplaner for masseskadehendelser.
Det sies og skrives mye om digitalisering og offentlig sektor. Bærekraft er et tilbakevendende tema: presset på velferd blir stadig større, mens ressursgrunnlaget ikke vokser i takt. Kan digitalisering hjelpe oss å realisere de velferdsstatlige prinsipper om inkluderende og rettferdig fordeling? Dette planlegges som tema i et nytt nummer av tidsskriftet Nordic Welfare Research.
Høgskolen i Østfold skal utvikle et system som kan gjenkjenne historisk og ukjent, norsk håndskrift. Et slikt system blir det første i sitt slag i Norge.
For å dele erfaringer og diskutere mulighetene videre, møtes noen av verdens beste forskerne innen fagfeltet på Høgskolen i Østfold våren 2023. Nå har prosessen startet med å få inn rykende fersk forskning som skal presenteres på konferansen. Hovedtemaet i år er «menneskesentrert kunstig intelligens for det digitale samfunn».
Brukere i alle aldre tilbys digitale løsninger og tjenester som innebærer bruk av kunstig intelligens. Et stort forskningsprosjekt skal sikre at de digitale løsningene som etableres er etisk forsvarlige.
I samarbeid med Sunnaas sykehus, Nesodden kommune og Sykehuspartner, jobber forskere fra Høgskolen i Østfold med å utvikle digitale løsninger som skal bedre samarbeidet mellom helsepersonell og pasienter som trenger rehabilitering. Målet er å sikre pasientene større eierskap til egen rehabilitering.
Korte nettsikkerhetskampanjer har liten eller ingen effekt ifølge forskning. Og IT-personell er dårligere enn andre til å gjenkjenne nettangrep under slike kampanjer.
Programmering er på full fart inn i offisielle lærerplaner helt ned på barneskolenivå. Utfordringen er at lærere har lite kunnskap om faget, noe som igjen gjør det vanskelig å lære bort. Dette ønsker forskere ved Høgskolen i Østfold å gjøre noe med.
Marius Geitle og Haris Jasarevic ønsket å bidra med noe nytt og unikt for norsk industri i kampen om å holde norske arbeidsplasser på hjemmebane. Resultatet ble firmaet Future Then.
Digitale tavler skal erstatte whiteboard og lapper på veggene og gi helsearbeidere i Moss kommune bedre oversikt. Hensikten med innføringen av tavlene er å gi pasienter så god helsehjelp som mulig.
Professor Stefano Nichele ved Høgskolen i Østfold har stor tro på at vi kan lære av biologien for å utvikle kunstig intelligens videre.