English version of this page

Faglig innretning av ph.d.-utdanningen Digitalisering og samfunn

Digitalisering og samfunn er en bred og tverrfaglig doktorgradsutdanning som favner prosjekter som på ulikt vis tar for seg samspillet mellom digitalisering og samfunn. 

Ph.d.-utdanningen Digitalisering og samfunn er forankret i et solid tverrfaglig forskningsmiljø ved Høgskolen i Østfold som er basert på, og utgjør store deler av, satsingsområdet Det digitale samfunn

Ph.d.-utdanningen avgrenses av fire til dels overlappende tematiske områder som i seg selv er tverrfaglige. Disse såkalte Digi-tematiske fagområdene kan du lese mer om her: 

Stipendiatprosjektenes tematikk skal være relevant for ett eller flere av disse Digi-tematiske fagområdene. Stipendiater som tas opp på ph.d.-programmet skal utforske problemstillinger som berører samspillet mellom digitalisering og samfunn. Dette skal gjøres sammen med, og under veiledning av, erfarne forskere fra ulike fagdisipliner.

Ph.d.-utdanningen er av en tverrfaglig art, noe som skal gjenspeiles i stipendiatprosjekter og veiledningsteam. 

Nye muliggjørende teknologier, og ikke minst samfunnets respons på disse, er sentralt for samfunnet i uoverskuelig fremtid. Denne utviklingen skjer overalt og i et stadig raskere tempo. Etterspørsel av bedre og mer effektive verktøy for å løse nye oppgaver skaper muligheter, men også utfordringer. Slike kontinuerlige og akselererende digitaliseringsprosesser oppfordrer til kritiske diskusjoner og analyser av mulighetene, utfordringene og begrensningene digitale transformasjoner medfører. 

Denne doktorgradsutdanningen adresserer disse aspektene i ulike kontekster som eksempelvis utdanning, helse, arbeidsliv med informasjonsteknologien som en fellesnevner. 

Ulike nivåer av digitaliseringsperspektiver kan studeres. Utvikling av digitale enheter og gjenstander representerer konkrete digitale teknologier og materialiserte digitale teknologier, mens aktiviteter og praksiser representerer interaksjon med og bruken av disse. Et mer overordnet perspektiv er de organisatoriske og sosiale ordningene og strukturene der digital teknologi spiller en rolle. Disse ulike nivåene henger sammen og flere kan dermed inkorporeres i ph.d.-prosjekter. Eksempler på prosjekter der slike perspektiv kan benyttes er studier eller utvikling av digitale verktøy, studier av praksis og aktiviteter som inkluderer digital teknologi og/eller de overordnede organisatoriske eller samfunnsmessige ordningene der digitalisering finner sted. 

Forskning på digitalisering og samfunn i en slik kontekst er avgjørende for en bærekraftig utvikling av samfunnet vårt og denne forskerutdanningen tar sikte på å levere høyt kvalifiserte kandidater som kan forfølge en videre karriere i kunnskapsintensive organisasjoner, både nasjonal og internasjonalt. 

Emnene som tilbys vil sammen med individuell veiledning gi stipendiatene de teoretiske og metodiske rammene som kreves for å drive uavhengig og aktuell forsking som er i samsvar med anerkjente vitenskapelige og etiske standarder. 

Publisert 3. mai 2023 09:11 - Sist endret 6. juni 2023 16:58