English version of this page

DigiEd

DigiEd fremmer forskning som bruker utdanningsteori til å analysere hvordan teknologi endrer læringsprosesser og kunnskap, og utforsker hvordan digitalisering påvirker utdanningsfeltet.   

Et bilde av symbolet for DigiEd

Bildet: Ukjent forfatter er lisensiert under CC BY

Oversikt over fagfeltet

DigiEd består hovedsakelig av forskere fra Fakultet for lærerutdanninger og språk som er lokalisert ved studiested Halden. Fakultetet ledes av dekan Irina Engeness, et fakultet som har 175 ansatte og ca. 2700 studenter fordelt på tre ulike institutter og ett senter.

Det tematiske fagområdet DigiEd frambringer ny kunnskap om hvordan digitalisering av samfunnet påvirker undervisning og læring og hvordan digitale verktøy og løsninger tas i bruk for å fremme læring i ulike utdanningskontekster.

DigiEd-prosjekter utforsker mikroprosesser slik som bruk av digitale teknologier ved utdanningsinstitusjoner på ulike nivåer, til makroprosesser slik som politikkutforming på utdanningsfeltet. I tillegg evalueres digitalisering i utdanning fra ulike politiske, økonomiske, kulturelle, juridiske og etiske perspektiver. Med dette ønsker DigiEd å løfte fram utdanningsteoretiske forståelser som kan bidra til økt innsikt i hvordan digitalisering endrer læringsprosesser og kunnskap, og hvordan digitaliseringsprosesser påvirker utdanning som sådan.   

Økt kunnskap om samspillet mellom digitale teknologier, praksiser og aktiviteter der disse tas i bruk og sosiale og kulturelle kontekster som de implementeres i utforskes i følgende kontekster:

  • Formelle utdanningssituasjoner – prosesser knyttet til implementering og bruk av digitale teknologier utforskes, samt deres påvirkning på aktører og institusjoner i utdanningslandskapet. I tillegg utforskes makroprosesser som utforming av utdanningspolitiske retningslinjer i en digital verden.
  • Arbeidslivet – hvordan digitalisering i arbeidslivet endrer undervisning, læringsprosesser og kunnskapsproduksjon utforskes.
  • Sosiale arenaer – sosiale medier, fritidsaktiviteter og organisasjonsarbeid i en stadis mer digital verden.

DigiEd utforsker digitaliseringsprosesser i disse kontekstene med bakgrunn i tre ulike teoretiske interessefelt:

  • Innenfor kunnskap og kunnskapsprosesser undersøker vi utviklingen av det epistemologiske og ontologiske fundamentet for digitale teknologier i utdanning ved å bruke perspektiver på sosiomaterielle aspekter og på distribuerte, situerte og integrerte læringsprosesser.
  • Innenfor undervisning og læring tar vi utgangspunkt i pedagogiske, psykologiske og sosiologiske teorier som tematiserer hvordan teknologier kan designes og brukes med mål om å støtte, fremme og forbedre læring. Implikasjonene av disse tilnærmingene for kunnskapsproduksjon, digital kompetanse, aktørskap og identitet i det 20. århundre utforskes. Aspekter ved sosiale læringsnettverk, kommunikasjon og samarbeid i digitale læringsmiljøer og endringer av verdier i utdanning adresseres.  
  • Innenfor språk og kommunikasjon undersøker vi samspill mellom digital teknologi og lese- og skriveferdigheter. Språk og kommunikasjon vil inngå i diskusjoner om hvordan teknologi former og opprettholder verdier, måter å kommunisere på og forståelser av læring.  

Forskningsgrupper

Per i dag er det tre forskningsgrupper som er sentrale for DigiEds arbeid, men disse samarbeider med enkeltforskere og forskningsgrupper ellers i organisasjonen og med eksterne samarbeidspartnere.

Her kan du lese mer om DigiEd-forskningsgruppene, deres forskerne og stipendiater og forskningsprosjektene.

 

Professor Irina Engeness leder NRF-prosjektet AI4AfL.

 

Emneord: DigiEd, Det digitale samfunn
Publisert 29. mars 2021 08:58 - Sist endret 5. juni 2023 14:46