Forskningsaktuelt - Side 3

Publisert 24. feb. 2022 14:24

Både ferske og godt etablerte forskere kan føle seg fullstendig overveldet av ord, begreper og uttrykk som brukes når det snakkes om forskning generelt og om «åpen forskning» spesielt. En ny elektronisk og fritt tilgjengelig ordliste skal fungere som et nyttig hjelpemiddel for å hindre forvirringen og misforståelser.  

Publisert 28. jan. 2022 15:08

Ledere i offentlige virksomheter bør beherske en rekke ferdigheter fordi sektoren har et spesielt ansvar overfor andre mennesker. I en fersk bok gir forskere deg tips om hva som er viktig for å lykkes i lederrollen.

Publisert 28. jan. 2022 09:46

– Den pågående opptrappingen av konflikten mellom NATO-landene og Russland i forhold til Ukrainas skjebne er en påminnelse om hvor viktig og komplisert allianseproblematikken er og ikke minst hvor avgjørende allianser er i en verden hvor tillit og tillitsbygging har blitt en dyrebar vare.  Vår bok om allianser er ment som et viktig bidrag til samfunnsdebatten i den forbindelse, hvor tematikken belyses fra forskjellige vinkler, sier redaktør Franck Orban.

Publisert 3. des. 2021 08:23

Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning. 

Publisert 27. sep. 2021 12:47

Det er tittelen på en ny forskningsartikkel der det kommer frem at allmennleger nøler med å bruke kommunal akuttavdeling (KAD) som et alternativ til å legge inn pasienter på sykehus, av frykt for at forverring ikke fanges opp.

Publisert 21. sep. 2021 13:29

I en nylig publisert studie har forskere ved Høgskolen i Østfold gjennomført fokusgruppeintervjuer med totalt 34 veiledere i kommune og på sykehus. Funnene viser at veiledning oppleves som utfordrende på grunn av kompleksiteten i praksisfeltet.

Publisert 30. juni 2021 08:45

Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger.