Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære.
Forskningsaktuelt
Chat GPT og tilsvarende tilgjengelige språkmodeller åpnet nye muligheter for forskerteamet som utvikler et KI-program skreddersydd for undervisning i skoler. Nå er «konkurrentene» integrert inn i prosjektet og omdefinert til verdifulle ressurs for skolesatsingen.
Led by researchers at Østfold University College, the KidsLikeUs project aims to support traumatized children and refugees in the Baltic Sea Region. The initiative seeks to improve mental health, promote social inclusion, and foster community integration by creating sensory-friendly environments. In Norway, the project will first be tested in Halden municipality.
Forskning baner nå vei for en innovativ tilnærming til å avdekke dyp venetrombose (DVT), også kjent som blodpropp, ved hjelp av kunstig intelligens. Denne metoden har potensial til å revolusjonere diagnostisering av en tilstand som kan være livstruende.
Har du hamna på feil side av ein skulekarakter nokon gong? No har forskarar undersøkt kva som ligg i dei glidande vurderingane i skulen.
Samtidig som dialogen med brukerne blir stadig mer digital sliter kommuner og offentlige virksomheter som barnevernet med å henge med fordi de mangler kompetanse om nye systemer og kanaler. Konsekvensene for svake brukergrupper kan bli katastrofale, advarer forsker.
Det er et økende antall personer med både rus- og psykiske problemer som søker hjelp fra kommunale helse- og velferdstjenester. Dette skaper utfordringer for kvaliteten og levedyktighet på disse tjenestene. En fersk doktorgradsavhandling avslører også betydelige forskjeller i tilbudet på tvers av norske kommuner.
Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.
Uavhengig av den politiske fargen på norske regjeringer som har styrt landet etter krigen så har staten spilt en aktiv rolle for å sikre nasjonale ressurser i Nord-Norge.
En ny oversiktsstudie gjort av forskere ved HiØ og NMBU viser at mange ungdom har alvorlige opplevelser knyttet til digitale intime partnerforhold, som overvåking av telefon og sosiale medier, utpressing, følelsesmessig vold og deling av nakenbilder.
– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.
Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill.
En ny doktorgradsstudie introduserer hvordan lærerutdannere kan praktisere undervisning i faget kunst og håndverk. Studien er den aller første innen visuelt fag som kombinerer kunstnerisk praksis og vitenskapelige tekster.
KUNSTIG INTELLIGENS: ChatGPT og andre chatboter er ikke etisk nøytrale. Tvert i mot bygger svarene de gir oss på liberale eller autoritære verdier – avhengig av hvilken tjeneste du bruker.
Forskere fra Høgskolen i Østfold har sett på bruken av egenproduserte konkreter som kan brukes i matematikkundervisningen i skolen. Engasjementet fra lærerne som har deltatt i prosjektet har vært svært positiv.
Digitalisering er introdusert som en av løsningene på fremtidens helsetjenesteutfordringer knyttet til økende etterspørsel og begrenset tilgang på ressurser.
Dårlig humør kan være smittsomt og er derfor upassende når vi skal samarbeide med andre. Det å være i for godt humør kan også være uheldig, dersom det påvirker hvor godt man evner å være analytisk i alvorlige situasjoner. Som for eksempel når man etterforsker et cyberangrep.
Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende.
I fremtiden kan man forestille seg at roboter kan overta en del av oppgavene som skal løses i helsetjenesten. Men nåværende forskning viser at langt fra alle oppgaver kan uten videre erstattes av en robot.
I forbindelse med de tragiske terrorhandlingene som rammet Norge i 2011 ble behovet for beredskapsplaner ved store kriser synliggjort. Likevel viser en fersk studie at over halvparten av legevaktene som deltok ikke har en plan for tilkalling av personell i sine beredskapsplaner for masseskadehendelser.