Møte i Formidlingsutvalget

Til stede:

Leanne Noelle Strom Torgersen, Kristi Cecilie Grønvold Bache, Henrik Skaug Sætra, Tore Petter Engen, Torunn Skofsrud Boger, Nina Skajaa Fredheim.

Agenda

Hvordan kan utvalget bidra inn på HiØs nye strategiske plan mot 2030 og aktivitetsplanen for 2023.

Referat

Egne formidlingsplaner lages for doktorgradssatsingen og de ulike satsingsområdene. Dette gjøres med relevante personer utenom utvalget.

Bærekraft er et vidt begrep som må konkretiseres med hva det betyr for HiØ og hvordan det skal jobbes med videre. Det må i første omgang lages en oversikt over alt som gjøres på bærekraft før formidlingsutvalget vet hva som er relevant å synliggjøre.

Det bør være et krav/kriteriet om synliggjøring av bærekraft i forskningsprosjekter slik som med impact. Bærekraft må også inn som en naturlig del av undervisningen.

Bærekraft kan samles under emneord på nettsidene slik at det letter kan søkes opp.

Utvalget foreslår en dedikert ressurs for å følge opp bærekraft på tvers av alle områder.

Aktivitetsplanen for 2023

Under styringsparametere foreslår utvalget følgende:

  • Punkt om å øke antall vitenskapelige siteringer: Kurs i sosiale medier – for å bidra til vitenskapelige siteringer.
  • Punkt om å øke bidrags- og oppdragsfinansierte forskningsenheter, særlig NFR og EU: Seksjon for marked og kommunikasjon kobles på fra starten, slik at formidling blir en vesentlig brikke fra oppstart.  
  • Punkt om etablering av strategi for regional kunnskapsformidling: Utvalget følger opp prosjektleder for arbeidet og hva som trengs av oppfølging videre.

Annet

Utvalget foreslår å arrangere et internt seminar sammen med FoU-utvalget i løpet av våren.

Vurderer å trekke inn forskningsetisk råd.

Tema:

Hvorfor blir det bråk når ulike saker formidles? Hva gjør dette med formidlingskulturen? Marginaliserte grupper har lettere for å ytre seg nå enn før.

Hva slags nettverk har vi rundt forskere som formidler vanskelig saker? Hva kan og bør vi gjøre?

Utvalget foreslår å etablere en «Årskavalkade» – med formidlingssaker ref NMBU.

Dette blir en fast post i utvalget. Seksjon for marked og kommunikasjon tar med forslag til saker til årskavalkade som deretter prioriteres i utvalget. Årskavalkaden publiseres på nyåret hvert år, og det må oppmuntres til å dele denne blant ansatte i sosiale medier.

Møtefrekvens fremover: Utvalget ønsker å ha ca to møter per semester. 

 

Publisert 10. jan. 2023 10:17 - Sist endret 11. jan. 2023 10:14