Utlysning av digitale utviklingsprosjekter for studieåret 2015-2016

Som del av høgskolens satsning på fleksibel utdanning, ønsker ledelsen å sette fokus på ulike digitale utviklingsprosjekter for fleksibel og nettbasert utdanning i studieåret 2016/2017. I den forbindelse lyses det ut prosjektmidler i størrelsesorden 50.000 – 100.000 pr. søknad. Ved større samarbeidsprosjekter kan vi vurdere å gi større beløp.

Målgruppen er fagansatte. Det oppfordres til å søke om samarbeidsprosjekter internt på den enkelte avdeling eller mellom avdelingene. Samarbeidsprosjekter vil bli prioritert fremfor individuelle søknader. (For eksempel bruk av systematisk kollegaveiledning og flere lærere som forsker på hverandres undervisning).

Det er ønskelig at en gjennom disse prosjektene kan øke kvaliteten og fleksibiliteten i studietilbudet. Prosjektene skal gi erfaring med nye måter å legge til rette for studenters læring på.

Prosjektene bør knyttes til minst et av følgende områder:

  • Bruk av digitale verktøy i undervisning med vekt på studentaktive metoder
  • Tilrettelegging for digitale læringsomgivelser og utvikling av modeller for fleksible studier (inkl. fleksibilisering av emner)
  • Bruk av digitale verktøy i tilbakemelding og feedback på studentarbeider
  • Bruk av ulike digitale verktøy (f.eks.nettbaserte møterom) i veiledning og undervisning (inkl. praksisoppfølging).
  • Bruk av digitale verktøy i veiledet praksis/praksisperioder
  • Videreføring av tidligere prosjekt (Piloprosjekt undervisningsopptak)

Det gjøres oppmerksom på at support fra IT-Drift i hovedsak er rettet mot de systemer som HiØ har i bruk i dag.

De som søker vil få nødvendig teknisk support fra IT-drift. Det kan i tillegg være aktuelt å delta på kortere kurs og workshops som er ukentlig tilbud fra PULS.

Dersom man velger å benytte andre systemer må man beskrive hvordan man vil løse evt. behov for opplæring og support.

Organisering av prosjektene og veiledning:

PULS er ansvarlig for å koordinere og tilrettelegge for veiledning av prosjektene og nettverkssamlinger.

Prosjektene vil bli organisert gjennom det tredje emnet i Digitale verktøy og medier i fleksibel og nettbasert utdanning, som vil starte opp høsten 2016 og gå over to semestre. Emnet heter FEDV316 - 2 Utviklingsprosjekt med digitale verktøy og medier. 
Deltakelse i dette emnet utløser i tillegg 50 timer fra avdelingen (jfr. vedtatt institusjonell policy).

Det vil arrangeres 2 – 3 timers samlinger ca. hver annen måned (fysiske samlinger og nettbaserte samlinger) i tillegg til oppstartsamling. I tillegg får alle prosjektene tildelt veileder. Veiledning og deltakelse på samlinger inngår som en del av prosjektet.

Det vil være aktuelt å delta på evt. fagdager/workshops der prosjektdeltakerne forventes å delta og dele erfaringer og resultater med andre.

Om søknaden

I søknaden gis en kort prosjektbeskrivelse der prosjektideen beskrives så konkret som mulig, både med tanke på innhold og omfang. Det bør framkomme hvordan prosjektet kan bidra til økt fleksibilitet og kvalitet i studiet. I tillegg bør det kort beskrives hvorledes prosjektet tenkes videreført ved de aktuelle avdelingene.

Som en oppfølging av prosjektgjennomføringen skal deltakerne enten ta sikte på å publisere prosjektet eller bidra til at egen kompetanse spres i organisasjonen. Dette bør kort presenteres i søknaden.

Budsjett med beskrivelse av bruk av midler må legges ved.

PULS arrangerer søkerseminarr følgende tider:

  • Studiested Fredrikstad 26.april.
    • 09:00 - 11:30 (Rom: A-419)
    • 13:00 - 15: 30 (Rom: A-419)
  • Stuidiested Halden 28.april.
    • 09 :00- 11:30 (Rom: E1-037)
    • 13:00 - 15:30 (Rom: E1-041)
  • Nettbasert møterom:  27.april kl. 13:00 - 15:00

Prosjektene skal som gjennomføres i løpet av studieåret 2016 – 2017. Søknaden skal være på 1 – 2 sider og signeres/godkjennes av dekan.

Publisert 27. juni 2018 12:55 - Sist endret 2. feb. 2019 09:22