Informasjon om prosjektet

Bakgrunn 

I høstsemesteret 2015 etablerte Høgskolen i Østfold et teknisk-administrativt prosjekt (heretter, «fase 1») for å kartlegge og utrede problemstillinger knyttet til digital eksamen. Her blir «digital eksamen» brukt som en samlebegrep på en digitalisert eksamensprosess og ikke bare selve eksamen. Selv om «digital eksamen» impliserer at hele eksamensprosessen er digitalisert, ligger det i flere emners natur at dette foreløpig ikke er hensiktsmessig. Til dags dato har implementeringen av digital eksamen i stor grad vært en frivillig ordning for fagansatte.

I kunnskapsdepartementets digitaliseringsstrategi for UH-sektoren (2017-2021) er det formulert et krav om at «alle studenter skal møte læringsformer der digitale muligheter utnyttes … [og] at institusjonene løfter utvikling av digitale løsninger til strategisk nivå og definerer mål og forpliktende tiltak knyttet til digitalisering av læringsprosesser» (s, 15). Videre står det at studenter bør innlemmes i et akademisk fellesskap der «digitale muligheter utnyttes i aktiviserende og variert lærings- og vurderingsformer som skaper best mulig læringsutbytte» (s, 10). Vurdering er en integrert del av læringsprosessen.

Høgskolens satsing på området er nedfelt i gjeldende strategisk plan (2017), hvor digital eksamen skal innføres i emner hvor det er «mulig og hensiktsmessig for at studentene skal oppnå læringsutbyttet» (s, 14). Pr. vårsemester 2017 var 11% av skriftlig eksamen ved studiested Fredrikstad digitale, og 38% ved studiested Halden.  

Med utgangspunkt i det gode arbeidet utført i fase 1, søker prosjektet i fase 2 en betydelig økning i antall digital eksamen ved begge studiestedene. Digital eksamen skal bli normen og ikke unntaket ved Høgskolen i Østfold. Arbeidet i fase 2 rettes i større grad mot fagmiljøene og primærbrukerne (fagansatte og studenter).

Selv om eksamensprosessen må sees på som en integrert del av undervisningsprosessen, skal ikke prosjektet direkte omfatte/levere/jobbe med: Digitalisering av undervisning og faglig-pedagogisk arbeid med utvikling/endring av vurderingsformer. Prosjektet eies av Høgskoledirektøren, og melder til Styringsgruppen for fleksibel utdanning. Besøk denne internettressursen for mer informasjon om digital eksamen ved HiØ.

Hovedmål

Hovedmålene med prosjektet er at:

  • Digital eksamen blir primærløsningen i gjennomføring av eksamen for å dekke studentenes behov.
  • Digitale vurderingsverktøy og tilknyttet ressursmateriell skal være brukervennlig for primærbrukerne.
  • Rollefordelingen mellom fagansatte, eksamensadministrasjon og IT-drift i gjennomføringen av digital eksamen skal være definert, forutsigbar og forankret i alle ledd.
  • Digital eksamen skal være en integrert og vedvarende del av høgskolens informasjons- og kommunikasjonsstrategi.

Prosjektslutt

Pr. høstsemester 2018 er hovedmålene nådd, og digital eksamen er nå normen og ikke unntaket ved HiØ. For mer utfyllende informasjon om prosjektet, ta kontakt. Prosjektet avsluttes når digital eksamen er overført til vanlig drift 1. april 2019. 

 

Publisert 13. des. 2018 10:18 - Sist endret 13. des. 2018 10:29