Studienettredaksjon 9.9.2019

Saker: evaluering studiestart, opptaksinformasjon, markedsføring av studier m.m.

Tilstede: Antonella Serrano, Karin Anker Rasch, Lena Therese Tolfsen, Gro Telhaug, Trine-Lise Brattested, Ann-Kristin Johansen-SSAF, Rebecca Norvang, Pål Flodin, Tore Petter Engen, Anniken Marie Hanssen

Studiestart på nett

  • Spørreundersøkelse blant studenter viser at over 80% fant informasjon om åpningsdagen, timeplaner og semesterregistrering. 
  • Statistikk fra Google Analytics bekrefter dette, og viser at det var høy trafikk på studiestartsiden rundt studiestart. Mange studenter fant veien videre til relevant informasjon fra Studiestartsiden. 
  • 65% av trafikken var på mobiltelefon. 
  • Selv om tallene er gode, kanskje vi allikevel kan forsøke noen andre løsninger neste år?
    •  Informasjon om fadderuken bør kanskje integreres bedre på sidene neste år, siden en del slet med å finne det. 
    • Lenken til info om transport kan tas bort, da det var lite trafikk til transportsiden. 
    • Flytte all fellesinformasjon til Studiestartsiden?
    • Ha åpningsdagen og andre arrangementer under åpningsuka som kalenderoppslag?
    • Bedre bannerbilde?
    • Jobbe mer med synliggjøring aktuelle sider fra forsiden?

 

Opptaksinformasjon på studiesider 

Trine Lise viste hvordan opptak ønsker å endre på informasjonen som står under opptak på hvert studie, slik at sidene kan inneholde mer informasjon enn bare opptaksinformasjon, men også informasjon om f.eks. politiattest, medisinske krav osv. 

Det er også et ønske å gjøre det lettere å generere oversikt overs studier med ledige studieplasser, f.eks. ved at de kan listes opp i eget filter under studier. 

Trine Lise og Pål ser videre på dette, evt. med hjelp fras interaksjonsdesignere fra UiO. 

Profilering av kurs

(Denne saken rakk vi ikke på møtet, men her er en kort orientering)

HiØ videre har spurt om muligheten til å profilere sine kurs inn under studieprogramlista på nettsidene. Dette er litt komplisert, siden kurs ikke kan hentes rett ut av EVU-modulen, så skal dette skje må det gøres et grundig forarbeid, som vil kreve litt tid.

Før det evt. startes med et slikt prosjekt, har markeds- og kommunikasjonsenheten foreslått at vi gjør noen grep i første omgang: 

  • lager en ny mal for kurs
  • se på muligheter for å f.eks feede kurs ut på EVU-siden
  • undersøke om kurs bør synliggjøres mer på studier-siden

Parallelt ser vi også på muligheter for å bruke tilsvarende filter som under studier på andre sider, og vurderer om dette kan brukes for kurs også. 

Markedsføring av studier på nett

Nå starter prosessen med revidering av markedsføringstekstene i studiekatalogen på nett. 

Prioriter de engelske tekstene, da de har søknadsfrist 1.desember.

Norske tekster: frist for publisering er 13.desember. 

Se veiledningene: 

Studiemodellprosjekt

  • Skisser fra interaksjonsdesigner ved UiO har blitt justert etter tilbakemeldinger fra studieenheten og kommunikasjonsenheten. 
    • Stikkord for skissene: samling av både obligatoriske og valgemner i ett semester, visualisering av emner som går over flere semestre og studieprofiler.
  • Fritekstfelt for utfyllende informasjon om valg av emner etc: dette løses med eget felt i FS.
  • Testes på studenter i Halden og Fredrikstad i uke 40, og vil også bli testet på ansatte på et annet tidspunkt. 
  • Samleside for ansatte med eksport til PDF av samlet studieplan med emner: denne kommer senere, men det er enighet blant alle parter i prosjektet om at denne er ønsket. 

 

Publisert 6. sep. 2019 14:02 - Sist endret 1. aug. 2022 10:26