Å lage en nettside - fra start til slutt

Veiledning for deg som skal lage eller ønsker hjelp til å lage en nettside. 

Denne veilederen er laget for å hjelpe deg som ønsker å publisere eller bestille en nettside. Hovedformålet er å sørge for en god prosess. Følg veiledningen, og skriv gjerne ferdig en kladd før du tar oppretter eller bestiller en nettside. 

For å lage gode nettsider må innholdet være godt planlagt og tilrettelagt for brukerne. Det finnes ingen tekniske snarveier for dette. 

Merk at design (utseende og oppførsel) er et av de siste elementene vi tar stilling til i prosessen. Først definerer vi hva vi ønsker å oppnå med nettsiden og hvem som er målgruppen, slik at vi kan lage innhold som målgruppen trenger. Deretter finner vi virkemidler som kan forsterke og løfte frem innholdet.

 

Planlegging

Mål

Start med å definere hvorfor du skriver denne teksten og hva du ønsker at leseren skal gjøre etter å ha lest den.

Brukeroppgaver

Lesere kommer til nettsidene våre fordi de har oppgaver å utføre. Hvilken oppgave skal du hjelpe dem å gjøre? 

Formuler også gjerne et mål for siden som er målbart, for eksempel å få flere til å fylle ut et skjema riktig eller få færre telefonhenvendelser om et bestemt problem.

Målgruppe

Tenk på målgruppen din: studenter, potensielle studenter, ansatte eller samarbeidspartnere. Disse gruppene har ulike behov for informasjon og foretrekker forskjellig språk og visuelle virkemidler. Prioriter målgruppene dine og tilpass innholdet deretter.

Hvor bør du publisere nettsiden din? Vurder om innholdet ditt er relevant for ett av tematiske områdene på nettsiden vår: forskning, studier, livet rundt studiene, for ansatte eller aktuelt. Sørg for å se innholdet ditt i sammenheng med annet innhold som allerede finnes på nettsiden. Unngå å duplisere informasjon som allerede finnes, og tenk heller på hvordan ditt innhold kan utfylle og bygge videre på det som allerede eksisterer.

Skrive

Når du har definert hensikten, målene og målgruppen for nettsiden, kan du begynne å skrive ut innholdet. Å skrive for nett krever spesiell oppmerksomhet på tydelighet og konkrete formuleringer.

Pass på at det viktigste poenget ditt framkommer tydelig i teksten, helst så tidlig som mulig. Skriv en god tittel og ingress (innledning), og bruk forklarende og konkrete titler og mellomtitler i teksten. Prioriter avsnitt etter fallende viktighet. 

For å skrive bedre tekster for nett anbefaler vi ressurser som Klarspråk (sprakradet.no), Klart språk i digitale løsninger (ks.no) og e-læringskurset "Den gylne pennen" (laeringsplattformen.dfo.no).

Test teksten på noen andre, gjerne en fra målgruppen din, og spør om de forstår hva teksten handler om, hva det viktigste budskapet er og om de vet hva de skal gjøre.

Noen skrivetips

  1. Prioriter korte og informative setninger og avsnitt.
  2. Bruk konkrete og presise ord slik at budskapet ditt er så klart som mulig.
  3. Skriv en tydelig tittel og ingress som gjenspeiler innholdet.
  4. Bruk overskrifter og mellomtitler på en måte som gir tekststrukturen klarhet.
  5. Tilpass språket til målgruppen din. Skriv på en måte som er forståelig for dem.
  6. Bruk aktive verb og unnlat å bruke passiv form der det ikke er nødvendig.
  7. Bruk lister og punkter for å gjøre informasjon lettere å ta inn og for å øke skannbarheten.
  8. Ikke vær redd for å bruke bilder og andre visuelle elementer for å forsterke budskapet ditt (mer om det i neste avsnitt).
  9. La teksten være så kort som mulig uten å miste informasjon og poenger.
  10. Sørg for at teksten din er konsistent og at du ikke gjentar deg selv.
  11. Les teksten høyt for å sjekke at den flyter godt og at det ikke er stavefeil eller grammatikkfeil.

Lenketekster

  1. Unngå å bruke generiske uttrykk som "klikk her". Det gir ikke brukeren noen beskjed om hva de kan forvente seg når de klikker på lenken.
  2. Bruk en beskrivende og presis tekst som forklarer hva brukeren får når de klikker på lenken.
  3. Lenk til relevant informasjon som vil gi brukeren det de trenger for å utføre oppgaven de kom til nettstedet ditt for.
  4. Ikke lenk til sider som ikke er tilgjengelige, og sørg for å teste at lenkene fungerer jevnlig.
  5. Hvis lenken går til en annen nettside, bør du informere brukeren om at de vil bli tatt med til en annen nettside. Dette gjør du ved å legge til en parentes som beskriver hvor lenken går. Om lenken går til et dokument, skriv filformatet i parentes. 

Eksempel

Utforming

Etter at teksten er ferdig, kan du vurdere å bruke visuelle virkemidler som bilder, figurer, videoer eller lyd for å forsterke budskapet ditt. Du kan også bruke ulike komponenter for å strukturere innholdet ditt, men pass på å følge anbefalingene for bruk av disse og velg de som passer innholdet ditt. Husk at viktig informasjon ikke bør gjemmes bort i visuelle komponenter som accordions. Vær også oppmerksom på universell utforming, og sørg for at all viktig informasjon kan oppfattes av alle brukere ved å inkludere tekstalternativ for lyd- og bildeinnhold. 

Publisering av nettsiden

Når du har planlagt og klargjort innholdet, er du klar til å publisere nettsiden din. Hvis du ikke har tilgang til å publisere nettsider selv, kan du kontakte publiseringsansvarlig ved enheten din eller seksjon for kommunikasjon for å få hjelp. Alternativt kan du få tilgang til å publisere selv ved å ta et kurs i nettpublisering og et e-læringskurs i universell utforming.

Etter du har publisert

Når nettsiden er publisert, er det viktig å planlegge vedlikehold av nettsiden. Du som avsender har ansvaret for nettsiden, og bør regelmessig sjekke om innholdet er oppdatert og om lenkene fungerer. Vortex har innebygde rapporter for lenkebrudd som hjelper deg å sjekke dette. 

Hvis innholdet ikke lenger er relevant, bør nettsiden avpubliseres for å unngå å gi brukere feil eller utdatert informasjon.

 

 

Publisert 25. apr. 2024 14:46 - Sist endret 8. mai 2024 15:25