Bli kjent øvelser

Her kommer tips til bli-kjent-øvelser som lærere kan bruke i klasserommet, både fysisk og digitalt.

Fysiske øvelser med aktivitet i rommet

1. Bli-kjent-øvelse i store klasser/auditorium:

a. Del studentene inn i grupper på 4 – 6 i klasserommet/auditoriet. Tell dem fra 1 – 4/5/6 der de sitter så de kan snakke sammen i gruppa som de sitter i rommet.

Gi dem enkle bli-kjent-øvelser som ikke krever annet enn at de er tilstede, som eksempel «Hvordan kom du hit i dag», «Kjenner du andre som har gått dette studiet», «Argumenter for hvorfor du vil ha ananas på pizza» osv. Husk å gi instruksjoner om hvordan gruppa skal starte å snakke (for eksempel etter postnummer).

b. Lag noen påstander der studentene skal reise seg dersom de kjenner seg igjen. «Alle som spiser det samme hver fredag reiser seg», «Alle som liker katter reiser seg», «Alle som kjører bil til skolen reiser seg», «Alle som har egen sykkel reiser seg», «Alle som bruker sykkelen reiser seg»,  osv, osv

2. Studentene organiserer seg på linje etter:

  • Første bokstav i fornavn (a til venstre)
  • Siste bokstav i fornavn (a til venstre)
  • Størrelse på tenkt dyr (minste til venstre)
  • Postnr, (lavest til venstre).

Den er fin for å bli kjent med hvor de bor – oppfordrer til samkjøring. Når læreren gir klarsignal må studentene selv finne ut i hvilken rekkefølge de skal stå. Du kan velge kommandoer der studentene får lov til å snakke sammen underveis, men også kommandoer der studentene ikke får lov til å snakke sammen. Dette er en aktivitet som kan brukes som konkurranse dersom dere deler klassen i to eller flere lag. Hvem klarer å bli ferdig først?

3. Grupper på 5 og 5:

  • Lage bokstaver og tall med egne kropper i gruppe
  • Lage figurer
  • Skrive f.eks. 20 BLU med alles kropper

4. Gruppe(r) på 15:

Lage mer kompliserte figurer, former - hule, forme estetiske former.

  • Gruppere seg etter favorittserie på TV, favorittartist, favorittidrett, favorittfag, hobby, interesser. Gå en runde, høre hva de har valgt. Da må de snakke sammen og finne likesinnede. Så oppsummes det raskt.

5. Forfølge kroppsdel:

Alle starter med å gå rundt, helt stille (ikke si noe). Etter en stund gir lærer et signal - finn en person å følge etter (skygge, prøve å skjule hvem). Etter en stund til gir lærer nytt signal – bestemme seg for kroppsdel, som de senere skal ta på (ved klapp fra lærer). Da skal de forte seg, løpe og ta på personen (på valgt kroppsdel).

6. Rive papirfigurer

Velg 3-4 studenter som får komme frem foran klassen. Knytt et skjerf foran øynene deres. Gi hver av elevene et stort papir. Oppgaven går ut på at elevene får oppgitt en figur som de skal rive ut av papiret på angitt tid. Vinneren av leken er den som klarer å rive den fineste figuren. Kan også brukes på elever ute i skolen.

7. Tegnestafett

Del studentene inn i grupper på 4-5 elever. Hver gruppe sitter rundt et bord, og det er viktig at det er god avstand mellom gruppene. På forhånd må man laget en del tegneoppgaver. Førstemann på hvert av lagene kommer frem og får den første tegneoppgaven. Deretter går studenten tilbake igjen til laget sitt og begynner å tegne oppgaven. De andre på laget skal gjette hva tegningen skal forestille. Studenten som tegner kan bare svare ved å riste på hodet når svarene er gale. Den studenten som klarer å gjette det riktige svaret, løper frem til læreren og får en ny oppgave. Det laget som først blir ferdig med alle oppgavene har vunnet. Kan også brukes ute i skolen.

8. Tjue spørsmål

Velg en kjent person som alle studentene vet hvem er. Studentene skal prøve å gjette hvem du har valgt ved å stille ja/nei-spørsmål. De har 20 forsøk. Den som klarer å gjette riktig får være den neste til å velge en ny kjent person.

9. Kims lek

La alle i klassen/gruppa få ta med seg en liten ting som de liker å leke med eller som de er glad i. Legg alle lekene på gulvet, og dekk over med et teppe. Ta bort teppet slik at alle får studere gjenstandene. Legg deretter teppet på plass igjen. La spillerne få liste opp hva de har sett. Hvor mange gjenstander klarer de å memorere?

En annen variant av Kims lek er å ta bort en eller flere gjenstander etter at alle spillerne har sett hva som skjuler seg under teppet. Her skal spillerne prøve å finne ut hvilke gjenstander som mangler. Kims lek er beskrevet av Rudyard Kipling i romanen hans “Kim” (1901). Leken er en enkel øvelse i mnemoteknikk, også kalt hukommelsestrening. Mnemoteknikk er et samlebegrep for ulike måter å memorere ting for å kunne trekke dem fram og bruke dem senere. Andre eksempler på å trene opp hukommelsen er tankekart, assosiasjonskoplinger, rim og rytmer, selvhypnose og memory.

10. Bytt plass (jfr. “fruktsalat”-leken)

Alle studentene sitter i en ring. En elev står i midten av ringen (og har ingen stol).
Studenten midt i ringen sier f.eks: «Jeg heter Kristina og jeg liker å kaste snøball”. Alle studentene som liker det samme som Kristina, bytter nå plass. Kristina som står i midten skal prøve å finne en stol som hun kan sette seg på, slik at en annen student må være i midten. Den studenten som står igjen uten en stol å sitte på er den neste som skal være i midten. Andre tema kan være en egenskap man har (f.eks: “Jeg heter Synnøve og jeg har en hund”. Da må alle studentene som har en hund bytte plass). Denne leken kan også lett knyttes til aktuelle tema dere jobber med (som f.eks: fukter, grønnsaker, osv).

11. Presentasjonsrunde

La studentene få presentere hverandre! Elevene sitter sammen to og to. Sett gjerne en tidsramme, f.eks. at studentene skal bytte etter 5 min. En begynner med å stille spørsmål til den andre. Dersom vedkommende ønsker kan han/hun skrive stikkord på en lapp for å gjøre det lettere å huske. En annen variant er at studentene skal prøve å huske mest mulig – uten mulighet til å notere underveis. Til slutt skal studentene presentere hverandre for resten av klassen.

12. Avisleken

Sett stoler i en ring. Det må være en stol mindre enn antall deltagere i leken. Alle studentene setter seg på en stol. En student står midt i ringen og holder en sammenbrettet avis i hånden. Leken starter med at en student reiser seg og sier navnet til en annen i ringen, før han/hun setter seg ned. Studenten som står med avisa midt i ringen skal da slå studenten som ble nevnt, og det før denne studenten sier navnet til en annen som sitter i ringen.
Den som holder avisen skal altså prøve å slå den som er nevnt – før denne studenten klarer å komme på et nytt navn. Dersom den som har avisen klarer å slå studenten som blir navngitt – før studenten sier et nytt navn – så må disse to bytte plass. Da er det altså studenten som ble slått som er den neste til å holde avisen.
NB! Den som har slått med avisen må si et nytt navn før vedkommende setter seg ned. Hvis ikke, kan denne studenten bli slått av den som har avisen – og må dermed stå i midten med avisen igjen!

13. Lære-kjenne-oppgave: Hånden

To og to elever/studenter sitter sammen og svarer på disse punktene.

14. Ta runden:

Sitt i en ring. Den av deltakerne som først har bursdag starter. Følg runden med sola.          
I neste runde begynner den som var nummer to i første runde osv.

Første runde – hvordan er jeg som gruppedeltaker?
F.eks:
«Jeg vet med meg selv at jeg ofte har vanskelig for å lytte og la andre snakke uten å bryte inn. I denne samtalen skal jeg derfor forsøke å være en bedre lytter enn jeg pleier.»
«Jeg er kanskje for tilbakeholden. I denne samtalen skal jeg forsøke å være modigere enn ellers.»

Andre runde – hver student foreslår et tema for samtalen i gruppa
(noe som kan engasjere faglig eller annet tema – avhengig av intensjonen)

Tredje runde – velg tema blant det som er foreslått i andre runde– begrunn valg

Hver student velger av de temaene som ble foreslått i andre runde et tema som han/hun ønsker å samtale om i runde 4. Begrunn valget. Dere velger det temaet som flest deltakere ønsker. Dette temaet er temaet i fjerde runde.

Fjerde runde - ta utgangspunkt i temaet og samtal om dette.
Første deltaker sier sin mening og sender ”ballen” videre til neste (gjerne med et spørsmål – hva tenker du om at…). Neste kan gjerne begynne med en parafrase (jeg hører at du sier at...), deretter komme med sin mening/tanker før ”ballen” sendes videre.

Femte til X runde: Fortsett samtalen etter mønsteret over (tredje runde).
Dere velger selv hvor mange temaer dere samtaler om.

Tre siste runder – oppsummering

  • Beskriv hvordan du selv fungerte i gruppa (jf. det du sa i første runde)
  • Si hva du lærte av denne oppgaven
  • Er dette en metode du vil anbefale at dere bruker i basisgruppa

Øvelser som fungerer både digitalt og fysisk

Vis frem

Finn/fortell om en gjenstand som sier noe om deg som X (lærerstudent, lærer, annet). Vis frem/forklar for gruppa, og fortell hvorfor gjenstanden sier noe om deg. Eksempel: Min sekk er grå og firkantet. Jeg tenker at den sier noe om meg som lærer fordi jeg setter pris på gode rammer rundt undervisningen min. På sekken min har jeg også en knall rosa sløyfe, som representerer at jeg også ønsker å bidra med noe nytt, annerledes og spennende i min undervisning

Presentasjonsrunde

Forlenget versjon av klassikeren hvor førstemann sier navnet sitt, nestemann gjentar navnet til førstemann og sier sitt eget, neste gjentar de to foregående pluss sitt eget, og så videre.. Denne versjonen innebærer at førstemannen sier navnet sitt, og føyer på «og jeg har med meg» noe som begynner på samme forbokstav som i navnet. F eks. Jeg heter Kristine og jeg har med meg en katt. Nestemann skal si sitt navn og hva vedkommende har med seg, pluss de foregående navnene og hva de andre har med seg, osv. Det morsomme med denne er at tingen de velger å «ha med» ofte også beskriver noe de er opptatt av så det sier noe om dem i tillegg. Og etter hvert som rekka blir lengre er det enklere å huske navnene når man kan knytte personene til «ting». Funker kanskje litt dårlig med 120 studenter, men i mindre grupper er den morsom.

Walk & talk

To og to sammen rundt om inne eller ute, 5-10min. Hver forteller om seg selv. Deretter samles hele gruppen, og hvert par presenterer hverandre kort, altså at man ikke presenterer seg selv. Digitalt mang man dele inn i breakoutrom to og to – og så samles i an jo også større gruppe etterpå.

Digitale bli-kjent-metoder

Mentimeter

I Mentimeter kan du nå be studentene si hvor de bor, og så markeres det på et kart.
Du kan også be studentene fortelle hvordan de har det, og så vises det i en figur.
Disse funksjonalitetene er fine for å starte en samtale, og begge er anonyme.

Ordsky

Det kan funke fint å starte et nytt tema med å la studentene bidra til en ordsky om temaet, og bruke den som utgangspunkt for en samtale.

Vis frem

Et tips er å oppfordre studentene til å vise kaffekoppene sine, så man kan snakke om dem. Det er et ufarlig tema, og så kan det være et oppfølgingsspørsmål hvorfor de har akkurat denne koppen.

Fin intro til hvordan man arbeider med «ice breakers» i både synkron og asynkron nettundervisning:

Kahoot

Uhøytidelig Kahoot hvor alle bruker sine egne navn. Det er kanskje ingen bli-kjent øvelse, men skaper alltid god stemning.

Presentasjonsrunde

Alle skriver et punktum i chatten.  Da har man plutselig en liste. 
Førstemann på lista sier litt om seg selv.

Kims lek

Morsom aktivitet som kan gjøres i break out-room.
Vi har gjort dette med instrumenter. 

  • Lag for eks. 8 forskjellige lyder, hvor man ser hva som lager lyden.
  • Skru av kamera og gjenta 7 av lydene.
  • Hvilken lyd (instrument) manglet?

Tampen brenner

  • Velg en som skal lete, og en som skal bestemme et objekt
  • Den som leter stiller opp kamera i et rom med mange objekter.
  • Den som skal lete skrur av lyd på sin egen PC.
  • Den som skal bestemme objekt forteller alle (utenat den som leter, som nå ikke har på lyd) hvilket objekt som skal finnes.
  • Den som bestemmer gir tommel opp til den som skal lete når det er klart, slik at hen kan skru på lyd på pc igjen.
  • Den som leter går rundt med en pekedings. Jo nærmere objektet, jo høyere lyd lager alle i gruppa

Også morsom i break out-room.

Litteraturanbefalinger

Klasseledelse og relasjoner - leker og øvelser

Konfliktarbeid i skolen

Publisert 28. apr. 2021 18:14 - Sist endret 15. mai 2024 15:22