Studentassistent

Ved Høgskolen i Østfold er det utarbeidet felles retningslinjer knyttet til rekruttering og bruk av studentassistenter. Disse er ment som en praktisk hjelp for fakultetene med vekt på arbeids - og ansvarsfordeling mellom emneansvarlig, undervisningsleder/instituttleder og Seksjon for lønn. Dette både for å sikre ansettelses - og arbeidsforholdet mellom studenter og høgskolen, samt for å bidra til en effektiv organisering og bruk av studentassistenter. 

Generelt om stillingene

Arbeidet som studentassistent er i all hovedsak knyttet til assistentenes faglige aktiviteter som studenter. Stillingene er tidsbegrenset og betraktes som et viktig mellomledd mellom høgskolen og studentene. Studentassistenter er studenter som ansettes med bakgrunn i nødvendige kvalifikasjoner som kreves for arbeidsoppgavene. Stillingene kan være en verdifull erfaring for studentene i det videre arbeidsliv.

Ledelsen ved hvert institutt bør oppfordre alle emneansvarlige til å rekruttere studentassistenter i emner hvor det er behov for ekstra oppfølging av studenter. 

Arbeidsfordeling og ansvar

Emneansvarlig

Bruk av studentassistenter i et emne skal godkjennes av undervisningsleder/instituttleder. Godkjenningen gjøres skriftlig og må inneholde informasjon om ønsket behov, tiltenkte oppgaver og omfang.

Emneansvarlig / faglærer har selv ansvar for å rekuttere studentassistenter til sitt emne, hvor det i ansettelsesprosessen skal fremkomme hvilke krav, forventinger og arbeidsoppgaver som det søkes etter. Hvordan studentassistentene rekrutteres er opp til hver enkelt emneansvarlig / faglærer, og kan for eksempel gjøres ved å:

  • kontakte studenter direkte
  • sende epost til studiekull som har hatt emnet tidligere
  • lyse ut stillingen via høgskolens nettsider
  • elektronisk læringsplattform
  • utarbeide plakater og benytte oppslagstavler e.l.

Etter endt rekruttering, skal emneansvarlig gi informasjon og nødvendig opplæring i tråd med krav, forventinger og arbeidsoppgaver slik at rollen som studentassistent i emnet fremkommer tydelig. Emneansvarlig skal også følge opp den enkelte studentassistent.

I god tid før studentassistentene starter i sitt engasjement, må emneansvarlig sende følgende informasjon videre til undervisningsleder/instituttleder:

  • Om studenten:
    • navn
    • mobilnummer
    • e-post
    • fødselsdato
    • om studenten har en «ikke fullført bachelorgrad» eller «fullført bachelorgrad»
  • Om emnet
    • emnenavn
    • antall timer
    • fra - til dato
    • studentassistentens arbeidsoppgaver

Undervisningsleder/instituttleder

Undervisningsleder/instituttleder godkjenner bruk av studentassistenter med bakgrunn i en behovsbeskrivelse fra emneansvarlig. Behovsvurderingen og omfanget gjøres i samråd med dekan.

Kontrakten bestilles i SAP Portal med bakgrunn i informasjon fra emneansvarlig. I tillegg må leder spesifisere hvor kostnaden skal belastes:

  • budsjettenhet
  • prosjekt

For bestilling av kontrakt, se mer informasjon her:

Seksjon for lønn ferdigstiller kontrakten i SAP Portal og sender den til leder for kontroll og endelig godkjenning. Kontrakten sendes deretter automatisk til studentassistenten for signering.

Instituttet bør legge til rette for en systematisk evaluering knyttet til studentenes utbytte av tilbudet ved alle emner som har tilbud om studentassistenter.

Sluttattest utarbeides av undervisningsleder/instituttleder på forespørsel.  

Seksjon for lønn

Seksjon for lønn skal

  • ferdigstille arbeidskontrakten i SAP Portal og sende den til leder for godkjenning
  • godkjenne timelister fra studentassistenten og verifisere at disse er i henhold til avtale
  • følge opp lønnsutbetalinger

Studentassistenten

Studentassistenten skal

  • gi emneansvarlig nødvendige personopplysninger
  • signere arbeidskontrakten digitalt når denne blir tilsendt
  • sende timelister månedlig via DFØ-app. 

Dersom studenten har en fullført bachelorgrad utenfor HiØ, sendes dokumentasjon på dette til lonn@hiof.no

Timetall og lønnsfastsettelse

Hjemmelen for midlertidig ansettelse av studentassistenter er Arbeidsmiljølovens § 14-9 nr.2 bokstav a til e (lovdata.no), jf. forskrift til Statsansatteloven § 2 nr. 1, bokstav e (lovdata.no). Studentassistenter kan jobbe inntil 15 timer pr. uke / 57 timer pr. måned.

Studentassistenter og studentvakter lønnes hovedsakelig i stillingskode 1068 Fullmektig etter følgende satser:

  • Ikke fullført bachelorgrad: brutto årslønn i 100 % stilling, kr 370 900 (timesats 190,-)
  • Fullført bachelorgrad: brutto årslønn i 100 % stilling, kr 387 500 (timesats 198,50,-)

Vedr. fullført grad: Fullført grad er uavhengig av hvor studenten har avlagt denne tidligere. Dersom en student har en bachelorgrad fra tidligere og har startet på en ny ved HiØ, vil det være den fullførte bachelorgraden som vil være gjeldende. Dokumentasjon på avlagt grad utenfor HiØ må sendes til Seksjon for lønn før inngåelse av kontrakt.

For spørsmål knyttet til lønn, kontakt: lonn@hiof.no

 

Emneord: studentassistenter
Publisert 6. mai 2018 10:24 - Sist endret 23. juni 2023 09:39