Podkast

Podkast som fleksibelt læringssupplement

Podkast ble tidlig adoptert som læringsmiddel i høyere utdanning (Merhi 2015). Podkast med læringsinnhold er foreslått å være enda et bidrag til mer varierte undervisnings- og læringsformer, økt personliggjøring av utdannelsen, samt å være tilpasset til å kunne levere økt læringsutbytte uavhengig av emne og fag (Salmon mfl., 2008). Fleksibiliteten og den umiddelbare tilgjengeligheten blir gjerne løftet frem som en av de største fordelene med verktøyet som muliggjør læring “på farten” (mobil-læring), hvor studenter kan tilegne seg fagstoff uavhengig av hvor de befinner seg til enhver tid. En større metastudie (Hew 2009) viser allikevel at studenter oftest laster ned og lytter på podkast med læringsinnhold, til forskjell fra andre typer podkast, på campus i en læringssetting (Rosell-Aguilar 2015).

Illustrasjonsbilde, podcastopptakPodkast med læringsinnhold kan fungere godt som supplement til den ordinære undervisningsaktiviteten (Fossland 2015), og nedslagsfeltet til underviserprodusert podkast som middel til læring er mangfoldig (Hew 2009). Eksempler kan være:

  • å tilby et auditivt alternativ til å knytte sammen undervisningsbolker
  • utdype eller oppsummere fagstoff
  • faglig samtale om et tema
  • historiefortelling, m.mer.

Podkastproduksjon kan også være læring i seg selv. Studier (se eks, Frydenberg 2006) viser at studenter får opplevd økt læringsutbytte når de selv er med på å lage podkaster. Faktorer som blir trukket frem er utvikling av studentenes evne til kritisk tenkning rundt fagstoffet hvor de må tilegne seg en forståelse av læringsmaterialet for kunne lage gode podkaster dedikert til formålet.

Hva tilbyr vi?

I vårt tilbud definerer vi “podkast” fortrinnsvis som et: 1) lydopptak (med en eller flere personer), med et 2) faglig innhold utviklet i et 3) format som er tilpasset formålet (økt læring) og mottakeren (som regel studenter), oftest laget som 4) en serie som deretter blir  gjort tilgjengelig. Et viktig mål for Læringsstøttesenteret er å senke terskelen, og øke tilgjengeligheten for å bruke podkast som supplerende læringsmiddel ved Høgskolen i Østfold.

Er du som fagansatt, eller er fagmiljøet ditt nysgjerrig på bruksområdet til podkast som læringsverktøy? Ønsker du selv å ta i bruk eller legge til rette for at studentene dine kan ta i bruk podkastteknologi i læringsøyemed? Avhengig av hvor du eller dere befinner dere i kompetansenivå, tilbyr vi etter en tre-trinns modell:

  • Pedagogisk veiledning og dialog om det pedagogiske potensialet og funksjonsradiusen (og potensielle ulemper) med podkast som læringsverktøy generelt, samt presentasjonen av det faglige innholdet, formålet, formatet, og mottakeren.

  • Opplæring i å lage podkast med læringsinnhold, både de tekniske sidene (opptak, redigering, sluttføring) og den faglig-pedagogiske bakgrunnen for å kunne lage gode podkaster med læringsinnhold. Vi kommer både til å tilby kurs/workshop hvert semester, samt kunne sette opp kurs eller samlinger ved behov for grupper etter avtale. 

  • Opptaksmuligheter. På begge studiesteder har vi opptaksstudioer med alt nødvendig utstyr for å lage gode podkastopptak. Her kan alle fagansatte bestille tid til selvadministrert opptak (i Outlook, søk på "Opptaksstudio"). Ved kontakt god tid i forveien kan man også få hjelp på stedet.

HiØ sine podkaster

Besøk denne siden for en oversikt over HiØ-produserte podkaster.

Programvare og lisenser

På bakgrunn av programvarens kvalitet og allerede eksisterende bruk på HiØ, tilbyr vi opplæring og opptak i Hindenburg, en mye brukt programvare for podkastproduksjon og redigering, også i høyere utdanning. I begge opptaksstudioene har vi en bærbar datamaskin med tilknyttet flerlisens-versjon av programvaren både til bruk ved opplæring og opptak/redigering. Hvis du ønsker å få egen lisens på Hindenburg på din maskin må du avtale det med egen fagavdeling.

OBS: Canvas har funksjonalitet for å lage og distribuere lydfiler (i Panopto) til studenter i spesifikke emner. Under «Diskusjoner» har man muligheten til å automatisk generere en «podkaststrøm» som samler opp alle lydfiler i en enhetlig strøm som studenter kan laste ned.

Kom i gang: selvhjelpsressurser

I selvhjelpsressursen "Digital undervisning" har vi beskrevet hvordan du kan gjøre pod- og vodkastopptak i Zoom mens du fortsatt sitter på hjemmekontoret, og hvordan du går frem når du skal redigere og publisere opptakene.

Videre lesing

Fossland, F. 2015. Digitale læringsformer i høyere utdanning. Universitetsforlaget/Oslo.

Frydenberg, H. 2006. “Priniciples and Pedagogy: The Two P´s of Podcasting in the Information Technology Classroom.”

Hew, K. F. 2009. “Use of audio podcast in K-12 and higher education: a review of research topics and methodologies.”

Merhi, M. I. 2015. “Factors influencing higher education students to adopt podcast: An empirical study.”

Rosell-Aguilar, F. 2015. "Podcasting as a Mobile Learning Technology."

Salmon, G., og P. Edirisingha (red.) 2008. Podcasting for Learning in Universities. Open University Press/New York.

Relevante podkaster

http://podcast.nettop.guru/ (Fagpodkaster fra Universitet i Stavanger)

https://www.nokut.no/om-nokut/nokut-podden/ (Podcast fra NOKUT)

Kontakt

PULS (Generell kontakt)

Håkon Naasen Tandberg (Faglig ansvarlig)

Bjørn Egeland (Teknisk ansvarlig)

Publisert 23. aug. 2019 10:06 - Sist endret 19. jan. 2023 10:04