Studentaktiv læring i fysisk og digital undervisning

Studentaktivering i undervisningen – slik gjør du det! 

Studentbarometeret forteller oss hvordan studentene opplever læringsstedet, lærerne sine og læringsutbyttet. Spørsmålene omhandler i hvilken grad underviserne gjør stoffet engasjerende, og om de formidler stoffet på en forståelig måte. HiØ ligger dessverre godt under landsgjennomsnittet for offentlige høgskoler, og vi undrer; hva kan vi gjøre for å løfte studentenes inntrykk og opplevelse? 

En teknikk som vitenskapelig er vist å fremme læringsutbytte og mestringsopplevelse, er studentaktiv undervisning. Hvordan kan man gjøre teoretisk undervisning studentaktiv? I dette korte erfaringswebinaret får du høre hvordan digitale og fysiske teknikker kan brukes for å aktivisere studentene, og øke nivået av «ansvar for egen læring». 

  

Program: 

08.15-08.30: Heidi Kristine Grønlien: concept cartoons (grubletegninger med utsagn) for avdekking og utfordring av feilforestillinger/vranglære.   

08.30-08.45: Therese Fostervold Mathisen: Flipped Classroom som forarbeide og Menti i undervisningsseansen (anonyme spørsmål, avstemninger, åpne tekst innspill på problemstillinger, quiz som oppsummering eller innledning) 

08.45-09.00: Håkon Naassen Tandberg: Hva sier våre utvalgte undervisere om teknikker som kan skape aktivitet i det fysiske undervisningsrommet? 

09.00-: spørsmål og diskusjon

 

Lenke til zoomrommet finner du her.

Publisert 29. apr. 2022 12:13 - Sist endret 29. apr. 2022 12:13