Studentbarometeret forteller oss hvordan studentene opplever læringsstedet, lærerne sine og læringsutbyttet. Spørsmålene omhandler i hvilken grad underviserne gjør stoffet engasjerende, og om de formidler stoffet på en forståelig måte. HiØ ligger dessverre godt under landsgjennomsnittet for offentlige høgskoler, og vi undrer; hva kan vi gjøre for å løfte studentenes inntrykk og opplevelse?
En teknikk som vitenskapelig er vist å fremme læringsutbytte og mestringsopplevelse, er studentaktiv undervisning. Hvordan kan man gjøre teoretisk undervisning studentaktiv? I dette korte erfaringswebinaret får du høre hvordan digitale og fysiske teknikker kan brukes for å aktivisere studentene, og øke nivået av «ansvar for egen læring».
Program:
08.15-08.30: Heidi Kristine Grønlien: concept cartoons (grubletegninger med utsagn) for avdekking og utfordring av feilforestillinger/vranglære.
08.30-08.45: Therese Fostervold Mathisen: Flipped Classroom som forarbeide og Menti i undervisningsseansen (anonyme spørsmål, avstemninger, åpne tekst innspill på problemstillinger, quiz som oppsummering eller innledning)
08.45-09.00: Håkon Naassen Tandberg: Hva sier våre utvalgte undervisere om teknikker som kan skape aktivitet i det fysiske undervisningsrommet?
09.00-: spørsmål og diskusjon