Kunstig intelligens og ChatGPT: frykte for fremtidens læring eller omfavne mulighetene?

Chatbot løste eksamensoppgave på få sekunder. Fikk karakter B» (8. des, 2022, Khrono). Facebook-feeder er spekket med svarremser fra en viss chatbot. Google frykter den vil gjøre «Google-søket» overflødig, og i utdanningssektoren så vi allerede implikasjonene av en lett tilgjengelig og veldig sofistikert intelligent samtalepartner i høstens eksamener.

Hvor god er denne chatboten egentlig? Skal vi inkorporere eller ignorere i lærings- og vurderingsøyemed? Hva med det kildekritiske blikket? Utviklingen utfordrer oss når vi skal tenke på fremtidens læring og vurdering på kort og lang sikt.

Til dette webinaret (fredag 27/1 kl. 14.00-14.45) inviterer vi alle nysgjerrige til erfaringsdeling hvor vi først tester chatboten live, og deretter drøfter spørsmål og tanker knyttet til tematikken. Velkommen skal du være!

Trykk på denne lenken for å delta (i Zoom)

 

Publisert 9. jan. 2023 09:50 - Sist endret 23. jan. 2023 09:56