S2E3 - Studentaktivitet som snakkis og som praksis (m. Lisbeth Breivik, UiO)

Det er vanskelig å ikke ha fått med seg de siste årenes pedagogisk-byråkratiske største snakkis, som er variasjoner over ulike måter å uttrykke «studentaktiv» på. Studenten skal settes i sentrum for egen læring. Ønsket om å fremme studentaktive læringsformer er synlig i utlysninger om støttemidler, det arrangeres webinarer, UH-ped-moduler, debatter og det forskes både hjemme og internasjonalt. Studentaktivitet som snakkis er overalt og velkjent. Samtidig er studentaktivitet en praksis som utfordrer gamle sannheter om hva undervisning skal være, om hvem som skal ha hvilke roller, og om hva som er mulig og smart. Det ligger store muligheter i det å endre undervisningspraksisen i retning av noe som gir studentene en større og viktigere rolle. 

Vi tar en prat med Lisbeth Brevik (UiO). Hun kommer til Pausepraten for å diskutere erfaringer og triks, men også roller, makt, muligheter og fallgruver.

Lenke til skriftlig alternativ