S2E2 - Hvordan legge til rette for akademisk lesing som sosial praksis (m. Hilde Wågsås Alfdal, PIL)

Det å lese og forstå, og i noen tilfeller diskutere, akademiske tekster (for mange studenter kjent som «pensum»), er en sentral virksomhet alle studenter har et forhold til. Den ferske artikkelen «Academic reading as a social practice in higher education” (2022) retter søkelyset på akademisk «literacy» i høyere utdanning. Akademisk literacy defineres av UNESCO som: «Evne til å identifisere, forstå, tolke, skape, kommunisere og beregne, ved å bruke trykt og skriftlig materiale knyttet til ulike kontekster». I høyere utdanning blir det i stor grad lagt til rette for studenters utvikling av akademiske skriving, noe som ikke er så rart med tanke på at skrevet tekst er den vanligste vurderingsformen.

Artikkelen dreier fokuset mot akademisk lesing som sosial praksis, og Håkon tar samtalen med Hilde Wågsås Afdal, en av forfatterene, for å diskutere forskningen og hva vi kan lære, og ikke minst gjøre, for å integrere denne komponenten i større grad i høyere utdanning. Og på den måten kunne hjelpe studentene med å i større grad forstå, fortolke og kommunisere om det de leser.