S2E1 - Læringsmiljøet – et felles ansvar? (m. Patric Wallin, NTNU)

"The academy is not paradise. But learning is a place where paradise can be created. The classroom, with all its limitations, remains a location of possibility. In that field of possibility, we have the opportunity to labor for freedom, to demand of ourselves and our comrades, an openness of mind and heart that allows us to face reality even as we collectively imagine ways to move beyond boundaries, to transgress. This is education as the practice of freedom.”

Dette ambisiøse sitatet er hentet fra boken «Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom» (hooks, 1994). Sitatet peker på den ene siden mot undervisningsrommet – både som et metaforisk og fysisk rom – som et sted der det finnes muligheter og håp. På den andre siden peker det mot undervisningsrommet som et konkret sted der vi – studenter og undervisere i fellesskap – samskaper og deltar i kunnskapende prosesser som forandrer verden.

I denne episoden prøver vi, sammen med Patric Wallin (NTNU), å oversette dette idealet til konkrete læringsprosesser i lys av begrepet «læringsmiljøet». Er det mulig? Hvem har ansvaret? Hva er det som står på spill?