S1E8 - Forskning på egen undervisning og pedagogisk praksis (m. Sigrid Gjøtterud og Leila Ferguson)

SoTL' står for “Scholarship of Teaching and Learning”, og har blitt et eget felt innenfor utdanningsforskning over tid. SoTL innebærer en utforskende og systematisk tilnærming til utvikling av undervisning over tid gjennom forskning på egen undervisning, og formidling av funn. Begrepet “Scholarship of Teaching” ble lansert av Ernst Boyer tidlig på nittitallet, og ble blant annet lansert for å utligne statusforskjellen mellom forskning og undervisning – og i større grad knytte de to praksisene eller tradisjonene sammen. I relasjon til den kommende fagdagen «Forskning på egen undervisning og pedagogisk praksis» (7. juni), har vi invitert Leila Ferguson (professor ved Institutt for psykologi, pedagogikk og juss/Høyskolen Kristiania) og Sigrid Gjøtterud (professor ved Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap, NMBU) til en spesial-episode for å diskutere problemstillinger, premisser, utfordringer og muligheter knyttet til feltet og hva det vil si å ha en forskende tilnærming til egen undervisning og pedagogisk praksis.