Generell beskrivelse av stillingen
Økonomidirektøren har et overordnet strategisk ansvar for høgskolens økonomi- og virksomhetsstyring, fra plan- og budsjettprosess til rapportering. I tillegg har økonomidirektøren ansvar for avdelingens oppgaver og utvikling, og budsjett- og personalansvar for seksjonsledere i sin avdeling. Økonomidirektøren rapporterer til rektor og inngår i rektors ledergruppe.
Økonomidirektøren skal sørge for hensiktsmessig organisering, styring og strategisk utvikling av avdelingens ansvarsområder og sikre gode og brukervennlige tjenester. Økonomidirektøren har ansvar for samarbeid med øvrige avdelinger/direktører for en samordnet tjenesteutvikling, og har utstrakt kontakt med ledere og ansatte på hele høgskolen.
Økonomidirektør har sammen med sin ledergruppe ansvar for at seksjonene bidrar til realisering av høgskolens verdier, mål og strategier. Økonomidirektøren har overordnet ansvar for økonomi, virksomhetsstyring, regnskap og lønn samt høgskolens bygningsmessige drift og renhold ved høgskolens to campus. Økonomidirektøren har øverste administrative ansvar for drift og videreutvikling av disse områdene og skal være en pådriver for effektivisering og utvikling.
Økonomidirektøren har en sentral rolle knyttet til etablering og organisering av arbeidsprosesser, både på tvers av avdelinger og mellom seksjoner i avdelingen, i et godt og utviklende arbeidsmiljø. Økonomidirektøren delegerer ansvar for utvikling, implementering og oppfølging av administrative prosedyrer og rutiner til sine seksjonsledere.
Økonomidirektør har personalansvar for seksjonslederne i følgende seksjoner:
- Seksjon for virksomhetsstyring
- Seksjon for regnskap og lønn
- Seksjon for eiendom
- Seksjon for renhold
Per 26.10.2023 har økonomiavdelingen til sammen 54 ansatte fordelt på de fire seksjonene.
Ansvarsområder og arbeidsoppgaver
- Overordnet ansvar for avdelingens fagområder
- Implementere høgskolens overordnede satsinger innenfor avdelingens ansvarsområder
- Utvikle, iverksette og vedlikeholde strategi- og styringsprosesser
- Forberede saker til høgskolestyret innenfor avdelingens ansvarsområder og iverksette styrets beslutninger
- Sikre kompetanseutvikling i avdelingen i tråd med høgskolens kompetansebehov
- Forvalte avdelingens budsjettmidler i samsvar med fastsatte rammer og retningslinjer
- Være rådgiver for høgskolens ledelse innenfor avdelingens fagområder
- Koordinere prosesser og videreutvikle samhandling mellom avdeling og fakulteter
- Personalansvar for seksjonsledere i avdelingen
- Delta i interne og eksterne møter, råd og utvalg
Kvalifikasjonskrav / formell kompetanse
Det stilles krav om relevant høyere utdanning tilsvarende mastergrad på universitets- eller høgskolenivå, med mindre særskilt erfaring kan vurderes som likestilt med dette.
Det stilles videre krav om relevant ledererfaring med dokumenterte gode resultater. Digitaliseringsdirektøren må ha gode strategiske og administrative evner, samt bred erfaring fra og innsikt i utviklingsarbeid i kunnskapsorganisasjoner.
Det stilles krav til gode samarbeids- og kommunikasjonsevner for å skape oppslutning om felles utfordringer og mål. Evne til å motivere medarbeidere, til samspill og lagorienterte arbeidsformer vektlegges. Det blir også lagt vekt på kjennskap til og/eller erfaring fra offentlig forvaltning, høyere utdanning og forskning.
Relevant ledererfaring
- Ledererfaring på høyt nivå i større organisasjoner
- Erfaring fra endrings- og omstillingsarbeid
- Ledelse av strategi- og utviklingsprosesser
- Erfaring med målstyring, budsjett- og resultatansvar i tillegg til personalansvar
Det må kunne vises til dokumenterte resultater fra ledererfaring.
Andre kvalifikasjonskrav
- Strategiske og faglige egenskaper for å kunne lede og utvikle avdelingens fagområder i ønsket retning
- Svært god organisasjonsforståelse og evne til å utvikle en god og inkluderende organisasjonskultur • Politisk forståelse og innsikt i rammebetingelsene HiØ virker under
- God kjennskap til relevant lov- og avtaleverk innenfor offentlig sektor
Personlige egenskaper
- En strategisk og analytisk tilnærming
- En motiverende, inkluderende og resultatorientert lederstil
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner og evne til å bygge tillit og relasjoner internt og eksternt
- Helhetsforståelse og gjennomføringsevne