Rutine for mottak av nyansatte

Denne rutinen beskriver hvilke oppgaver og ansvar HR, lønn, leder og annet støtteapparat har for mottak av en nyansatt – fra en kandidat er innstilt til stilling og de 6 første måneder i en ansettelsesforhold.

Når tilbudet sendes ut

Ansvar Oppgaver
Leder I samarbeid med HR-partner avklares forventet oppstart
HR HR-partner sender ut tilbudsbrev med tilhørende dokumenter

Når arbeidsavtale er mottatt

Spesielt i forbindelse med studiestart

Følger ordinær rutine, men med følgende unntak i forhold til frister:

Ansvar Frist Oppgave
HR v/Lilly Alexandra Hondros-Wellmeier (NN er backup) 15. mai Sender epost til itvakt@hiof.no i RT med et estimat (basert på tall i Jobb Norge) på hvor mange personer som er forventet tilsatt på hvert campus i forbindelse med studiestart (august-september)
IT-tjenester innkjøp 20. mai Sjekker lagerbeholdning og bestiller utstyr
HR-partner ved aktuelt fakultet, NTA eller tekadm 1. juni Starter så raskt som mulig etter 1. juni å sende inn informasjon om de nyansatte ved å fylle ut nyansatt-skjema. Automatikken sender e-post til IT-vakt, lønn, saprapport, Servicetorg og nærmeste leder.
Nærmeste leder Fortløpende ved mottak av e-post med skjemalenke Sender informasjon til aktuelle administrative støttetjenester ved å fylle ut skjema via tidligere mottatt lenke.
Servicetorg, lønn, HR-partnere og IT-tjenester  

Følger med på oversikt over alle nyansatte i Teams-kanalen "Nyansatte - liste for oversikt", og klargjør tilganger, telefonnummer, utstyr mm

Resten av året

Ansvar Frist Oppgave
HR-partner ved aktuelt fakultet, NTA eller tekadm Senest 4 uker før oppstart Sender inn informasjon om den nyansatte ved å fylle ut nyansatt-skjema. Automatikken sender e-post til IT-vakt, lønn, saprapport, Servicetorg og nærmeste leder.

Lønn

Ved mottak av e-post fra nyansatt-automatikk Sjekker at de har all informasjon de trenger for å få personene registrert, og kontakter HR om noe mangler
Lønn Senest 2 uker før oppstart Registrerer den nyansatte i SAP, og sender informasjon til IT-vakta ved å fylle ut skjema via tidligere mottatt lenke.
IT-tjenester Ved mottak av RT-sak

Sjekker "bruker fra før", "tidligere student", stilling eller tilhørighet krever spesielle tilganger osv

IT-tjenester Ved mottak av RT-sak

Flytter saken over i ansatt-kø i RT, setter forfallsdato på saken til dato for tiltredelse, og setter på kategorier utfra campus, organisasjonstilhørighet osv.

Oppretter telefonnummer, Vortex-profil, setter tilganger osv i følge egen rutine

Nærmeste leder Ved mottak av e-post fra nyansatt-automatikk

Sender informasjon til aktuelle administrative støttetjenester ved å fylle ut skjema via tidligere mottatt lenke.

Avtaler eventuell tømming av kontor med vaktmester og IT-tjenester, og bestiller renhold.

IT-tjenester Ved mottak av e-post om kontorplass eller omrigging Sjekker om det er utstyr på kontoret som må byttes ut, at det er tilgjengelig nettverkspunkt og strøm osv. straks kontoret er klart for sjekk (når forrige "bruker" har flyttet ut).
IT-tjenester Senest 2 dager før oppstart (torsdag ved start mandag)

Rigger kontor med nødvendig utstyr. Sjekker at alt utstyr inkl. nettverkspunkter og strøm fungerer som det skal.

Oppdaterer utstyrsregister

Seksjon for eiendom/vaktmester Senest 1 uke før tiltredelse
  • sjekker kontor og gjør eventuelle tilpasninger/utbedringer etter avtale med nærmeste leder
Renhold Senest 3 dager før tiltredelse
  • Rengjør og går over arbeidsplassen før første arbeidsdag
Servicetorg Senest 1 dag før tiltredelse
  • Setter blomst på kontoret til den nyansatte
  • Setter opp navneskilt på kontoret

Første dag på jobb

Ansvar Oppgaver
Leder

Nærmeste leder eller stedfortreder møter nyansatt, tar vedkommende med til Servicetorg og IT-vakt og viser hvordan det felles posthylle-systemet fungerer.

Nærmeste leder følger den nyansatte til arbeidsplass og gjennomfører samtale.

Nærmeste leder tar den nyansatte med på omvisning, hilserunde og lunsj sammen med seksjon/avdeling eller fakultet/institutt.

Servicetorg Servicetorg gir ut ansattkort, parkeringskort og nøkler til nyansatt
IT-tjenester

IT-vakt deler ut PC, strømadapter, headset, trådløs mus og PC-veske med HiØ-logo til den nyansatte

IT-vakt hjelper den nyansatte med pålogging på ny PC og gir en innføring i/hjelper til med oppsett av PC-en

De første ukene

Ansvar Oppgaver
Nærmeste leder

Gjennomfører oppstartssamtale med nyansatt

Følger opplæringsplanen sammen med nyansatt

Første 3 måneder

Ansvar Oppgaver
Nærmeste leder

Gjennomfører oppfølgingssamtale med nyansatt

Følger opplæringsplanen sammen med nyansatt

Første 6 måneder

Ansvar Oppgaver
Nærmeste leder

Gjennomfører andre oppfølgingssamtale med nyansatt

Følger opplæringsplanen sammen med nyansatt

Publisert 23. mai 2023 13:57 - Sist endret 6. mars 2024 09:57