Fjernundervisning via stasjonær PC og presentasjon via laptop

Rom H-113, H-336 og H-337 har AV-funksjoner som muliggjør å holde fjernundervisning via Zoom ved bruk av stasjonær PC i rommet. Mens Zoom kjører på stasjonær PC kan medbrakt laptop inviteres inn i møtet som co-host og kan holde en presentasjon. Denne bruksanvisningen beskriver hvordan du starter opp systemet.

Gjør følgende:

1. Sett en finger på styringspanelet slik at dette våkner og viser en meny.
2.Velg «Start system» om ikke systemet allerede er i drift.

Bilde som viser startskjerm på styringspanelet

3. Start opp stasjonær kompakt-PC ved å bruke knapp på framsiden. Sjekk at det tennes lys i av/på knappen.
4. Velg «Video» meny fra knapp øverst til venstre på styringspanelet.
5. Velg «Wacom» fra knappene øverst og velg «PC Screen1». Da får du PC-bildet på skjerm på bordet.
6. Velg «Monitor» fra knappene øverst og velg «PC Screen1». Da får du PC bilde på påsynsskjerm.
7. Velg «Left projector» og trykk på “PC Screen1”, og “Right projector” og “PC Screen 2”. 
8. Du skal nå ha PC-bilde på begge lerret, på Wacom skjerm og påsynsmonitor. PC skal vise Zoom.
9. Klikk på orange knapp for «New Meeting» i Zoom, som du ser på Wacom skjermen.
10. Svar evt. på meldinger fra Zoom på vanlig måte for å starte møtet.
11. Start opp din egen laptop og koble til lader og evt. nettverk. IKKE koble til noen andre kabler!
12. Logg inn deg selv på din laptop og start Zoom. 
13. Logg inn på Zoom om du ikke allerede er logget inn.
14. På stasjonær PC under «Partisipants» i Zoom inviterer du deg selv (og din laptop) inn i møtet. 
15. Besvar invitasjonen du da får på laptop.
16. Vær nå klar til å mute lyd i Zoom på din laptop når denne kommer med i møtet!
17. På stasjonær PC setter du den inviterte laptop brukeren som co-host. Evt. medhjelpere som co-host.
18. Skal du undervise samtidig i to eller flere rom, så inviterer du nå f.eks. stream-f-H336@hiof.no 
19. Heng på deg en trådløs mikrofon, slå den på, unmute og sjekk at motpart hører deg. Evt. bordmikrofon.
20. Pass på at takmikrofoner er slått av på styringspanelet. Åpne/på hvis du ønsker lyd fra salen.
21. Pass på at lydvolum er tilstrekkelig høyt i alle rom.
22. Finn fram din presentasjon på egen laptop og del denne i Zoom.
23. Husk å velge «Share sound» og «Optimize for video clip» i delingsvinduet om du skal dele noe med lyd.
24. I PowerPoint klikker du på «Lysbildefremvisning» og fjerner kryss på «Bruk presentasjonsvisning».
25. I PowerPoint starter du Lysbildeframvisning (F5 knappen kan brukes som snarvei)
26. I «Video» menyen på panelet kan du om ønskelig velge å bruke like bildekilder på de to projektorene. Velg f.eks. «Left projektor» og trykk «PC-Screen1 og etterpå «Right projector» og trykk «PC-Screen1».
27. I «Camera» menyen på panelet kan du i øverste knapperad velge kameraet «Podium 1 (Tracking)» og velg også «Podium 1 (Tracking)» i knapperad nr. 2 fra toppen av panelet. 
28. I «Camera» menyen kan du velge «Tracking on» hvis Podium kameraet skal følge deg. Ellers OFF.
29. Hvis kameraet tracker feil person: Stå alene ved talerstol og skru tracking av og så på igjen.
30. På stasjonær PC ser du «View» ikonet oppe i høyre hjørne. Velg «Speaker» eller «Gallery» etter ønske.
31. I Zoombildet oppe til høyre for hver deltaker finnes en knapp med 3 prikker. Her kan du «pinne» et bilde.

Publisert 10. apr. 2024 14:56 - Sist endret 10. apr. 2024 14:56