- Koble datamaskinen til docking-stasjonen på kontoret, eller til kablet nett på IT-vakta
- Logg inn på datamaskinen med brukernavn og passord
- Start Outlook ( e-postprogram for ansatte)
- Høyreklikk på Outlook-ikonet nede på oppgavelinjen, og velg "Fest til oppgavelinjen"
- Sett standardapper:
NB! Microsoft endrer stadig på utseende for oppsett under Innstillinger, så noe avvik kan forekomme. Gi i tilfelle beskjed så oppdaterer vi veiledning fortløpende- Trykk på Start - Innstillinger - Apper– Standardapper
- Søk etter "Outlook" under "Angi standarder for programmer"
- Trykk på Outlook
- Trykk på "Velg standard", og velg Outlook for alle filtypene i lista som kommer opp
- Gå tilbake til forrige side ved å trykke på "Standardapper" øverst i vindu
- Søk etter "Google Chrome"
- Trykk på Google Chrome
- Trykk på "Velg standard", og velg Google Chrome for alle filtypene i lista som kommer opp unntatt
.pdf: Her skal du velge "Adobe Acrobat"
MAILTO: Her skal du velge "Outlook"
TEL: Her skal du velge "Microsoft Teams"
WEBCAL: Her skal du velge "Outlook"
- Søk etter "Adobe Acrobat"
- Trykk på Adobe Acrobat
- Trykk på "Velg standard", og velg Adobe Acrobat for alle filtypene i lista som kommer opp
- Koble til trådløst nett
- Trykk på nettverksikonet nede i høyre hjørnet av skjermen slik at dette vinduet dukker opp, klikk deretter på nettverksknappen hvor det skal stå «Tilgjengelig».
- Finn eduroam i listen, kryss av for å koble til automatisk og trykk på «Koble til»
- Skriv inn brukernavnet ditt på denne måten: brukernavn@hiof.no
- Trykk på nettverksikonet nede i høyre hjørnet av skjermen slik at dette vinduet dukker opp, klikk deretter på nettverksknappen hvor det skal stå «Tilgjengelig».
- Sette opp OneDrive
- Start OneDrive ved å søke det opp på oppgavelinja, og logg på med brukernavn@hiof.no
- Svare ja på spørsmål om å synkronisere Skrivebord, Bilder og Dokumenter
- Starte Teams:
- Søk etter Teams fra startmenyen i Windows
- Velg " Microsoft Teams (work or school) ", og trykk Åpne
- Oppsett og oppstart av Zoom
- Åpne din nettleser (for eksempel Google Chrome)
- Gå til nettsiden hiof.zoom.us
- Trykk på "Sign in"
- Pass på at valgt tilhørighet er Høgskolen i Østfold
- Logg inn med ditt brukernavn og passord
- Trykk på Profile og deretter Edit
- Sjekk at Time Zone er satt til (GMT +1:00) Oslo
- Du kan også om du vil endre Time Format til Use 24-hour time
- Husk å lagre når du er ferdig.
- Start Zoom-appen på PC-en din og logg deg inn med SSO, oppgi «hiof» i adressefeltet når du blir spurt om "Company domain".